2023-10-05 09:43Pressmeddelande

Restaurangutbildning på Kunskapskällan certifierad av Visita

Nu är det klart att Restaurang och livsmedelsprogrammet på Kunskapskällan i Herrljunga blivit kvalitetssäkrad och därmed certifierad av branschen. Certifieringen innebär bland annat att utbildningen har ett nära och tätt samarbete med företag i besöksnäringen och på så sätt kan säkra att eleverna får moderna kunskaper anpassade efter dagens krav.

- Det är med stor glädje som jag nu konstaterar att Kunskapskällan blir certifierad. Utöver att det ger mer anställningsbara elever stärker det attraktiviteten och kvaliteten på utbildningen, säger Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita.

Ny statistik visar att söktrycket till besöksnäringens utbildningar ökar rejält. Extra populära är utbildningarna som certifierats eller som är i processen att bli certifierade.

- Att söktrycket ökar totalt sett är självklart glädjande då kompetensförsörjningen är branschens största utmaning. Att den ökar extra mycket på de certifierade utbildningarna visar att certifieringen är en viktig kvalitetsstämpel, avslutar Peter Thomelius.

Röster från Herrljunga/Alingsås:
- Jag blir glad och stolt över att Herrljunga har en sådan hög nivå på sin yrkesutbildning. Det känns viktigt och givande att vi tillsammans kan förbereda studenterna för arbetslivet. Behovet att få in nya i branschen är stort, så att Kunskapskällan ger sina elever en bra grund är jättebra, säger Stefan Mikulic, restaurangchef på Herrljunga Hotell.

- Vi på Stures är glada att kunna få vara med och påverka elever till det bästa, både praktiskt och teoretiskt. Att ge en inblick i yrket på riktigt. Bra initiativ från skolan, yrket behöver fler duktiga och ”hungriga” kockar och servitriser, säger Emelie Forsmark restaurangchef och Anders Wincent kökschef på Stures i Alingsås.

- Det känns fantastiskt roligt att vi nu gått i mål med denna process. Vi har egentligen inte behövt ändra hur vi arbetar och utbildar eleverna, men det vi fått göra är en ordentlig genomgång av hur vi hanterar all dokumentation och planer såväl i skolan som i samarbetet med alla våra APL-företag. Nu känner vi att vi har stenkoll på allt, och hur vi dokumenterar det systematiska kvalitetsarbetet tillsammans med våra fina samarbetsföretag, säger rektor Thereze Gunnarsson på Kunskapskällan.

- Nu har vi fått bekräftat att vi har en hög standard på vår utbildning. Våra elever får en utbildning som är både bred och går på djupet. Vi har ett nära samarbete med handledarna på företagen och vet att tillsammans formar vi en utbildning som är av hög kvalitet och leder till anställning, säger Mensur Galica och Guri Johansen, yrkeslärare på Kunskapskällan.

En ceremoni kommer att äga rum den 13 november kl. 15.00 på Herrljunga Hotell.

Certifieringsnämndens motivering till Kunskapskällan:
Genom ett välfungerande samarbete som bygger på engagemang, öppenhet och viljan att ständigt utvecklas visar Kunskapskällan, tillsammans med företagen inom besöksnäringen, att de uppfyller alla kvalitetskriterier för Visitas certifiering av gymnasiala utbildningar. Tillsammans har dessa samarbetsparters tagit fram och implementerat ett gemensamt värdegrundsarbete samt processer som säkerställer en hög kvalitet på utbildningen, vilket garanterar att eleverna lär sig de aktuella yrkeskunskaper som branschen efterfrågar.

Mer om Visitas certifiering:
Certifieringen ger besöksnäringens företag möjlighet att vara med och påverka utbildningarna och skapa inflytande över innehållet i yrkeskurserna. Tanken är också att modellen ska utvärdera om det finns tillräckliga yrkesfärdigheter för att eleverna ska vara anställningsbara när de avslutar sin utbildning. I dagsläget arbetar ett 70-tal utbildningar på Hotell och turism- samt Restaurang och livsmedelsprogrammet runt om i landet, från Lund i söder till Boden i norr, mot certifieringens mål och kriterier tillsammans med sina samarbetspartners i besöksnäringen. Den första utbildningen certifierades i mars 2022. Liknande kvalitetssäkringar finns även i många andra branscher. Läs mer om certifieringen på https://certifiering.varldensjobb.se/ eller på Visitas hemsida https://visita.se/kompetensforsorjning/kvalitetssakring/.

Från millennieskiftet fram till pandemin ökade antalet jobb inom besöksnäringen tre gånger så mycket som övriga branscher och behovet av utbildad personal är fortsatt stort. Därför är det viktigt att det finns gymnasieutbildningar som kan erbjuda de bästa möjligheterna för elevers utveckling och karriärmöjligheter inom besöksnäringen. För att kunna säkra att utbildningarna fortsätter att vara attraktiva och branschnära har Visita utvecklat en modell för kvalitetssäkring. Den bygger på att utbildningarna samarbetar med företagen i besöksnäringen så att eleverna lär sig det som är aktuellt och efterfrågat av branschen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik