2020-06-17 13:37Pressmeddelande

Regeringen sviker sommarjobben och nöjesparkerna

Trots att de svenska nöjesparkerna flera gånger presenterat detaljerade planer för hur de ska öppna på ett tryggt och ansvarsfullt sätt vägrar Justitiedepartementet med Mikael Damberg i spetsen att lyssna. Inom bara några dagar tvingas därför de svenska nöjesparkerna att fatta beslut om att ställa in årets säsong och närmare 5 000 sommarjobb går förlorade. Detta i en tid då arbetslösheten, inte minst för unga, skjuter i höjden.

-Regeringens totala ointresse för de jobb som de svenska nöjesparkerna ger är ett stort svek, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

-Varje dag som går förvärras situationen. Nöjesparkerna är motorer för den övriga turismen i närområdet och regeringens ovilja att lyssna hotar nu företagen och tusentals arbetstillfällen. Det är särskilt anmärkningsvärt i ljuset av att nöjesparker nu tillåts öppna i våra grannländer, avslutar Jonas Siljhammar.

Bakgrund

Det innebär ingen större smittorisk att besöka varken nöjesparker eller djurparker än att vistas ute i stadsmiljö. Men samtidigt som nöjesparker och djurparker har identiska möjligheter till distanshållning har förbudet skiljt mellan dem, vilket beror på hur lagen är formulerad. En öppning av nöjesparkerna skulle således inte handla om någon lättnad i Folkhälsomyndighetens regler och rekommendationer. Riktlinjerna för en ansvarsfull öppning av nöjesparkerna har utarbetats av Svenska Nöjesparkföreningen i samråd med deras internationella branschorganisation IAAPA och samma riktlinjer tillåter flertalet övriga europeiska nöjesparker att öppna.

Riktlinjerna innebär:

1. Att vidta extra hygienmetoder för både medarbetare och gäster.
    2. Att säkerställa tydlig information genom utbildade medarbetare och tydliga instruktioner till gäster.
    3. Att hålla avstånd genom att begränsa antal gäster vid samma tidpunkt, differentiera ankomsttiderna, införa virtuella köer och ta bort programpunkter för att minska risken för folksamling. Tivolinöjen som undantas från begränsningen på antalet deltagare ska dessutom säkerställa att antalet deltagare inte överstiger en deltagare per fyra kvadratmeter, vilket blivit internationell standard för att säkerställa social distansering i nöjesparker.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.