2019-01-14 09:55Pressmeddelande

Pressinbjudan: Östersundsfinal i Kockduellen

Vinnarna av Kockduellen 2018.Vinnarna av Kockduellen 2018.

Östersunds åttonde- och niondeklassare gör upp i Kockduellen – en matlagningstävling för högstadieelever. Vinnarna får titeln bästa högstadiekock i Östersund och möjligheten att tävla i riksfinalen i Stockholm. Media är inbjudna att följa tävlingen på plats.

Över 5000 högstadieelever på skolor runt om i Sverige har under hösten tävlat i Kockduellen. Vinnarna från varje skola har gått vidare till stadsfinalen och ska nu göra upp om att bli bästa matlagare bland högstadieelever i Östersund.

- Det är en tävling där vinnare ska utses, men också en stor möjlighet för eleverna att praktiskt få prova på hur det är att jobba i ett professionellt kök, säger Teres Gärdin, projektledare för Kockduellen på Visita.

Under stadsfinalen ska eleverna skapa en varmrätt utifrån en råvarukorg. Därefter provsmakas maten av en jury bestående av bland annat professionella kockar och restauranglärare. Förutom titeln bästa högstadiekock i Östersund kan vinnarna få tävla i riksfinalen i Stockholm den 7/2 där elever från tio olika städer gör upp om första platsen och 10 000 kronor till klasskassan.

- Jag ser fram emot att välkomna Östersund s högstadieelever till Jämtlands gymnasium Wargentin för en spännande tävling där eleverna kommer få träffa och få hjälp av våra duktiga restaurangelever, säger Inger Gardmo, rektor.

Målet med tävlingen är att väcka högstadieelevernas intresse för matlagning och visa på de möjligheter och karriärvägar som finns inom restaurangbranschen. Media är varmt välkomna att följa tävlingen på plats.

Var: Jämtlands gymnasium Wargentin

När: 15 januari klockan 9-11

Media som vill deltaga ska anmäla sig till Jonas Partheen, pressekreterare Visita, 08-762 74 68 eller j.partheen@visita.se. Vänligen respektera föranmälan för att möjliggöra smidig inpassering till skolan.

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever från hela Sverige. Utifrån en korg med matvaror som har bestämts på förhand ska eleverna laga en middag. Resultatet bedöms av representanter från professionen och andra med erfarenhet från branschen. Under tävlingen finns en kock med för att berätta om yrket och svara på elevernas frågor.

Kockduellen är ett samarbete mellan Visita och skolorna för att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med över 7 000 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.