2021-05-03 14:45Pressmeddelande

PG Nilsson invald i Hall of Fame – Visita

PG Nilsson, vinnare av Hall of Fame. Foto: VisitaPG Nilsson, vinnare av Hall of Fame. Foto: Visita

Utmärkelsen Visitas Hall of Fame tilldelas PG Nilsson, grundare av Svenska Brasserier, för hans utomordentliga arbete med att kombinera hållbarhet och digitalisering inom restaurangbranschen.

Som 23-åring tog PG Nilsson sitt första steg in i restaurangbranschen. Mycket har förändrats sedan dess, men inte PG Nilssons passion till att ständigt utveckla nya restaurangkoncept med gästen i fokus. Utöver sin innovativa förmåga att kombinera god mat och service är PG Nilsson också en skicklig opinionsbildare. För bland annat dessa bedrifter tilldelades PG Nilsson Visitas Hall of Fame nu i eftermiddag.

I sin motivering skriver juryn bland annat:

Genom åren har PG Nilsson låtit sin röst bli hörd i många viktiga sammanhang med ständig ambition att framhärda vår branschs frågor. Under den senaste tiden har han stått bakom ett dagligt bankande i grytor framför sina kända institutioner som Riche, Sturehof och Teatergrillen. Men trots den långa karriären fortsätter han att hela tiden söka nya utmaningar och sikta högre. I det senaste projektet är siktet inställt på ”världens bästa restaurang”.

PG Nilsson mottog utmärkelsen på besöksnäringens stora gala Visitadagen.

- Jag blev väldigt glad och samtidigt lite chockad. Det är en stor ära och jag är väldigt stolt över att nu få tillhöra den samling människor som alla de som tidigare hedrats med denna utmärkelse. Jag hoppas att kunna leva upp till att vara en värdig mottagare av priset, personligen tycker jag inte att det finns någon finare utmärkelse man kan komma ifråga för, säger PG Nilsson.

Här kan du läsa mer om priset och tidigare pristagare.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.