2019-05-03 07:56Pressmeddelande

Petter Stordalen invald i Hall of Fame

Petter Stordalen invald i Visitas Hall of Fame. Foto: VisitaPetter Stordalen invald i Visitas Hall of Fame. Foto: Visita

Utmärkelsen Visitas Hall of Fame tilldelas Petter Stordalen, grundare och ägare av Nordic Choice Hotels. Priset får han bland annat för sitt entreprenörskap och engagemang i hållbarhet.

Petter Stordalen har förändrat den skandinaviska hotellnäringen i grunden under de dryga 20 år som gått sedan han köpte sitt första hotell. Hans mångåriga och framgångsrika karriär inom besöksnäringen har han sedan lång tid kombinerat med ett stort engagemang för hållbarhet. För bland annat detta fick Petter Stordalen motta besöksnäringens finaste utmärkelse Visitas Hall of Fame på en gala ikväll, där juryn bland annat sa:

”En livsresa som började i ett jordgubbsstånd på ett torg och som har lett fram till ett eget företagsimperium i fastighets- och besöksnäringen, tyder på att årets mottagare av utmärkelsen ”Visitas Hall of Fame” är en person utöver det vanliga. En mångsidig entreprenör, men också filantrop, som förenar ett skarpt affärssinne med ett starkt engagemang i miljöfrågorna.”

Petter Stordalen tog emot utmärkelsen på Berns i Stockholm där stora delar av den svenska besöksnäringen var samlad.
- Jag är otroligt stolt och tacksam över att bli invald i Visitas Hall of Fame. Det är inte bara den finaste utmärkelsen inom svensk besöksnäring. Det är också ett kvitto på att det arbete alla inom Nordic Choice Hotels gör verkligen bidrar till besöksnäringen och inspirerar branschen. Jag delar därför glädjen över framgången med alla 16 500 medarbetare på Nordic Choice. Detta vore inte möjligt utan dem, säger Petter Stordalen.

Om priset
Visitas Hall of Fame delas ut årligen och tilldelas en person som:
• har eller har haft ett mångårigt engagemang som företagsledare inom någon av besöksnäringens branscher,
• har gjort en exceptionell och bestående insats för besöksnäringen,
• har utgjort ett mångårigt föredöme som företagsledare,
• har utgjort ett mångårigt föredöme som kreatör,
• bedriver och har bedrivit sin verksamhet i enlighet med de av Visitas föreningsstämma fastställda etiska reglerna för besöksnäringen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med över 7 000 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.