2020-09-07 19:00Pressmeddelande

Per Bengtsson och Monica Carlsson från PM & Vänner invalda i Hall of Fame

Per Bengtsson, vinnare av Hall of Fame, tillsammans med Jonas Siljhammar, vd Visita (t.v.) och Christer Johansson, juryns ordförande. Foto: VisitaPer Bengtsson, vinnare av Hall of Fame, tillsammans med Jonas Siljhammar, vd Visita (t.v.) och Christer Johansson, juryns ordförande. Foto: Visita

Utmärkelsen Visitas Hall of Fame tilldelas Per Bengtsson och Monica Carlsson, grundarna av gastrohotellet och restauranggruppen PM & Vänner. Priset får duon för deras förmåga att hela tiden utveckla nya upplevelser och höja den gastronomiska kvaliteten.

I hjärtat av Småland driver Per Bengtsson och Monica Carlsson PM & Vänner – en unik upplevelse med utgångspunkt i det lokala landskapet. Med bas i de tre hörnstenarna skog, äng och sjö lockar duons gastrohotell gäster från hela världen.

I snart 30 år har Per och Monica (som står för PM) förnyat och utvecklat ett hållbart företagande där omsorgen om ”& vänner” (producenter, medarbetare och gäster) är minst lika viktigt som den unika mat- och dryckesupplevelsen. För bland annat detta fick Monica och Per ta emot besöksnäringens finaste utmärkelse, Visitas Hall of Fame, på en stor gala ikväll, där juryn bland annat sa:

De vill visa vad deras fantastiska landskap och vårt land kan erbjuda i form av råvaror och tradition inom matlagning. Ambitionen till ständig förnyelse och utveckling, utan att göra avkall på kvalitet och personligt engagemang är några av framgångsfaktorerna som präglar årets pristagare.

Utmärkelsen delades ut på Grand Hôtel i Stockholm ikväll där stora delar av besöksnäringen var samlad.

- Jag är så otroligt glad, tacksam, och stolt ödmjuk. Vi skulle vilja dela detta med våra fantastiska medarbetare. Det betyder mycket, inte minst eftersom det är branschen som utser vinnarna, sa Per Bengtsson, kreativ ledare och grundare.

Monica Carlsson kunde inte medverka under galan, därav endast Per Bengtsson på bilderna från prisutdelningen.

Om priset
Visitas Hall of Fame delas ut årligen och tilldelas en person som:
• har eller har haft ett mångårigt engagemang som företagsledare inom någon av besöksnäringens branscher,
• har gjort en exceptionell och bestående insats för besöksnäringen,
• har utgjort ett mångårigt föredöme som företagsledare,
• har utgjort ett mångårigt föredöme som kreatör,
• bedriver och har bedrivit sin verksamhet i enlighet med de av Visitas föreningsstämma fastställda etiska reglerna för besöksnäringen.

Tidigare vinnare

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.