2020-11-18 05:05Pressmeddelande

Omsättningsras för Stockholms restauranger efter nya restriktioner

Omsättningsras för Stockholms restauranger sedan regeringen föreslagit nya restriktioner.Omsättningsras för Stockholms restauranger sedan regeringen föreslagit nya restriktioner.

De senaste veckornas nya restriktioner har skapat ett ras i omsättningen för Stockholms restauranger. Omsättningen är tillbaka till de låga nivåer som var före sommaren.

De nyligen skärpta restriktionerna har slagit oerhört hårt mot restaurangerna i Stockholm. Under de senaste två veckorna har restaurangernas omsättningstapp ökat med mer än 50 procent, visar nya siffror från Visita och Caspeco.

Det var ett mycket mörkt läge för restaurangerna som förvärrades kraftigt och omedelbart när nya restriktioner kom. Samtidigt är siffrorna från innan regeringens förslag om alkoholstopp så det är ännu värre nu, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom Visita.

Det är ett oerhört tufft läge för restaurangerna i Stockholm. Omsättningen är ner med nästan 70 procent, jämfört med samma period förra året. Och tiotusentals stockholmare har redan förlorat jobbet, är varslade eller permitterade. Dessutom har regeringen föreslagit att det ska bli förbjudet att sälja alkohol efter klockan 22 med start på fredag.

- Om förslaget blir verklighet kommer läget bli än värre och det är nödvändigt med nya stöd till de drabbade företagen för att rädda jobb och företag, säger Thomas Jakobsson.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.