2023-11-27 12:14Pressmeddelande

Ny lärlingsutbildning för kockar i Malmö

Kompetensbristen är en av besöksnäringens största utmaningar. Därför har nu några av Malmös hotell och restauranger gått samman för att tillsammans med Visita och Malmö Stad starta en ny lärlingsutbildning för kockar inom ramen för komvux.

Utbildningen är den första vuxenutbildningen i Sverige att kvalitetssäkras enligt Visitas uppsatta kriterier som ställer krav på samarbete och samsyn. Utbildningen sträcker sig över 58 veckor med start i januari 2024.

Över 70 procent av utbildningen kommer att äga rum hos Visita-anslutna och kvalitetssäkrade företag med ett anställningsbehov inom besöksnäringen. Där kommer deltagarna att ges möjlighet att delta i praktiskt lärande och köksproduktion.

"Ett nära samarbete med våra partners inom besöksnäringen är avgörande för att säkerställa att våra studenter får en praktisk och relevant utbildning som matchar branschens behov och förväntningar," säger Åsa Pålsson, rektor Malmö Stad.

Thomas Ivarsson, general manager Scandic Triangeln uttrycker det positiva i att få inflytande över utbildningens innehåll. "Vi är glada över att kunna bidra till att forma nästa generation av kockar och ge dem de verktyg de behöver för att lyckas."

Deltagare förväntas ha grundläggande kunskaper motsvarande grundskola årskurs 9 i svenska eller svenska som andraspråk kurs 4 för att kunna söka till utbildningen. Redan anställda inom besöksnäringen som inte arbetar som kockar i dagsläget uppmanas också att söka. Även validering kan användas som verktyg för att korta ner utbildning för personer som redan besitter kunskaper inom yrket.

Läs mer om Visitas certifiering här Vuxenutbildningar – Visita Certifiering (varldensjobb.se)

Följande företag i Malmö/Lund kommer att ta emot en lärling:
Atmosfär
Spill
Sture

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik