2023-03-24 10:27Pressmeddelande

Mohammad Ali Alzouby får utmärkelsen Åres Norrsken av Visita

Årets Norrsken i besöksnäringen tilldelas Mohammad Ali Alzouby, kock på Best Western Hotel Baltic. Han får utmärkelsen bland annat för sina uppskattade ledaregenskaper i köket.

Priset delades ut i samband med Visita Norrlands årsstämma som hölls i Luleå 23e mars.

Juryn motiverade utmärkelsen med Mohammads mångåriga engagemang och sa bland annat:

Ali är en mycket viktig medarbetare som under 3 års tid har lärt sig den klassiska matlagningen och nu är en duktig kock som stöttar kökschefen med beställningar och inventering. Han är även en fantastisk kollega som bidrar till bra stämning trots högt tempo och som aldrig säger nej till att hjälpa till på en annan avdelning om det behövs.''

Juryn fortsätter:

''Han har enorma utvecklingsmöjligheter som ledare inom besöksnäringen och har som ambition att bli köksmästare, att lära sig mer om bar och servering och att göra karriär i branschen.’’

Om stipendiet - Årets Norrsken
Den nominerade är inte äldre än 30 år och har/eller kommer att ha en stor betydelse för företaget. Stipendiet delas ut till en (1) person och omfattar en plats till Visitas Leadership Academy samt 10.000kr som ska användas till kompetensutveckling inom besöksnäringen, antingen i Sverige eller utomlands.Kompetensförsörjningen är en av de viktigaste frågorna för vår framtida besöksnäring, något som styrelsen för Visita Norrland alltid prioriterat. Vår näring består av många fantastiska medarbetare med stor potential och inspirerande personer som gjort betydande insatser. Detta stipendium är ett sätt att lyfta fram och stärka dem.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Relaterad media