2023-03-24 10:15Pressmeddelande

Marit Sarri är Årets Norrlänning i besöksnäringen

Priset Årets Norrlänning i besöksnäringen tilldelas Marit Sarri, Abisko Turiststation. Hon får priset för sina insatser som för besöksnäringen i Norrbotten.

Under sina år som platschef för STF Kebnekaise Fjällstation har Marit varit en sann ambassadör och en viktig röst, inte bara för STF och Kebnekaise, utan för besöksnäringen och friluftslivet i norr som helhet. Även under temat hållbarhet har Marit visat stor hängivenhet oavsett om det handlar om att minska nedskräpningen runt Kebnekaise, vikten av att samarbeta med lokala leverantörer och entreprenörer eller att minska transporterna till och från fjällstationerna så genomsyrar hållbarhet hennes arbete.

Marit tilldelades utmärkelsen Årets Norrlänning i besöksnäringen under Visita Norrlands årsstämma den 23e mars i Luleå. Juryn motiverar utmärkelsen med följande:

’’ Hon informerar om fjäll, natur, samisk kultur, allemansrätten och utvecklar rutiner som är hållbara för både natur och medarbetare. Marit har verkligen lagt sin själ i att skapa en plats där såväl gäster som medarbetare mår bra. Marit är ofta blygsam med att lyfta sina egna insatser och lyfter konsekvent hellre fram sina medarbetare och samarbetspartners, hon är verkligen en person som sätter laget före jaget.’’

Om stipendiet - Årets Norrlänning i besöksnäringen
Den nominerade har gjort en betydande insats för besöksnäringen i norr samt står för goda värderingar. Stipendiet delas ut till en (1) person, omfattar 25.000kr och ska användas till kompetensutveckling inom besöksnäringen, antingen i Sverige eller utomlands. Kompetensförsörjningen är en av de viktigaste frågorna för vår framtida besöksnäring, något som styrelsen för Visita Norrland alltid prioriterat. Vår näring består av många fantastiska medarbetare med stor potential och inspirerande personer som gjort betydande insatser. Detta stipendium är ett sätt att lyfta fram och stärka dem.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Relaterad media