2021-05-03 13:30Pressmeddelande

Louise Söderlund är Årets kvinna i besöksnäringen

Louise Söderlund, Årets kvinna i besöksnäringen. Foto: VisitaLouise Söderlund, Årets kvinna i besöksnäringen. Foto: Visita

Priset till Årets kvinna i besöksnäringen 2021 går till Louise Söderlund, vd för anläggningen Isaberg Mountain Resort. Hon får priset för att drivit det innovativa arbetet kring omvandlingen av Isaberg Mountain Resort från en vinteranläggning till att nu ta emot många gäster året runt.

Louise Söderlund blev vd för Isaberg Mountain Resort för snart tio år sedan. Anläggningen hade det ekonomiskt tufft och var vid stort behov av en omvandling. För att vända utvecklingen började Louise verkställa idén om att göra om Isaberg Mountain Resort till en helårsanläggning. Ett koncept som snabbt blev en succé. Idag fortsätter Louise Söderlund ständigt att utveckla anläggningen för att få ännu fler svenska och utländska gäster.

I sin motivering skriver juryn bland annat:

Genom att fokusera på möjligheter och engagera både sig själv och medarbetarna i gästerna har pristagaren byggt upp en helt unik plats där gröna fält som skapade röda siffror numera är skönt gröna året runt.

Med ett modernt, starkt och inkluderande ledarskap, och en skarp och visionär blick fäst långt ovanför anläggningens topp har hon utvecklat de 1000 fötternas berg till en unik anläggning som lockar såväl svenska som utländska gäster.

Louise Söderlund mottog utmärkelsen på besöksnäringens stora gala Visitadagen.

- Jag känner mig hedrar. Det är så roligt att bli uppmärksammad trots att vi är ett litet företag på landet!

- Om man tittar på vad vid gjort så är det att gå från en vinter till en året-runt anläggning. Det har lett till att vi har dubblat vår personal och skapat nya jobb. Vi får också höra positiv feedback från våra gäster och beröm av våra medarbetare. Det är just dessa aspekter som gör det så roligt att jobba inom besöksnäringen, säger Louise Söderlund.

Utmärkelsen Årets kvinna i besöksnäringen instiftades som en present till Maud Olofsson, Visitas ordförande, på hennes 60-årsdag.
Här kan du läsa mer om tidigare pristagare

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.