2020-12-14 04:35Pressmeddelande

Kraftigt intäktsras för hotellen i november

Intäkterna för de svenska hotellen minskade dramatiskt i november. Totalt försvann tre fjärdedelar av intäkterna, jämfört med samma månad förra året. Och nu ökar risken för att fler jobb och företag försvinner.

Hotellen i Sverige fick se sina intäkter minska med 74 procent i november jämfört med samma månad förra året, visar siffror från Benchmarking Alliance som Visita sammanställt. Och det är över en halvering av intäkterna från månaden före.

- Det är ett extremt stort tapp och ett direkt resultat av de nya restriktionerna som slog hårt och omedelbart mot hotellen. Det ekonomiska läget är nu akut för många hotell, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Hotellbranschen är en av de hårdast drabbade av pandemin. Tiotusentals människor i branschen har redan förlorat jobbet eller är varslade. När intäkterna återigen rasar brant förvärras situationen ytterligare. För att rädda jobb och företag krävs snabba åtgärder.

- Krisen är här och nu och stöden måste börja betalas ut omedelbart. Det är oacceptabelt att pengarna dröjer på grund av regeringens och myndigheternas saktfärdighet, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.