2024-09-12 11:16Pressmeddelande

Hög efterfrågan på hotellrum under sommaren 2024

Efter en svag  inledning på sommaren ökade efterfrågan successivt på hotellrum och översteg totalt sett rekordsommaren 2023. 2024 var således en ny rekordsommar för de svenska hotellen.

- Efterfrågan på hotellmarknaden ökade stadigt i Stockholm, medan den i Malmö och Sverige utanför storstäderna var i princip oförändrad. Även i Göteborg steg efterfrågan något, men logiintäkterna föll med sammantaget 18 procent under juni, juli och augusti säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

- Viktiga förklaringar till de lägre intäkterna i Göteborg är att det 2024 var färre stora evenemang och konserter samt att konkurrensen ökat.

- I Sverige som helhet var prisökningstakten på hotellrum i genomsnitt klart lägre denna sommar jämfört med den föregående. En förklaring till det är att gästerna tycks ha bokat senare, vilket i sin tur kan antas bero på osäkerhet kring vädret och utvecklingen av ekonomin.

- Den ökade efterfrågan under sommaren var förväntad eftersom människor inte är lika besparingsbenägna i semestertider samt att valutaeffekter bidragit positivt. Däremot ser vi tecken på att den privata efterfrågan och konferensövernattningar återigen minskar under hösten såsom den gjorde under vinter och vår. Bokningsläget inför hösten jämfört med förra året är negativt men det återstår att se hur stort genomslaget faktiskt blir, avslutar Thomas Jakobsson.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Alba Wiklund
Alba Wiklund