2020-12-18 14:46Pressmeddelande

Hårdare restriktioner måste följas av stödåtgärder

De nya och hårdare restriktionerna mot restauranger som regeringen presenterade idag kommer förvärra läget ytterligare för en bransch som redan går på knäna. För att rädda jobb och företag är förbättrade och förlängda stödåtgärder nödvändiga.

Regeringen meddelade idag att förbudet mot alkoholförsäljning tidigareläggs till klockan 20.00. Samtidigt kom Folkhälsomyndigheten med besked att gränsen för högsta antalet personer som tillåts i ett sällskap vid samma bord på ett serveringsställe sänks från åtta till fyra personer. Åtgärderna förvärrar läget ytterligare för en näring som redan har det extremt tufft.

- Covid är en mycket allvarlig sjukdom som måste bekämpas. Men när restriktionerna skärps måste det följas av stödåtgärder till drabbade företag. Att införa nya restriktioner utan att samtidigt ge besked om nya stöd är inte att ta ansvar för jobb och företag, säger Jonas Siljhammar VD på Visita.

100 000 jobb redan påverkade
Över 100 000 människor har redan förlorat jobbet, är varslade eller permitterade i besöksnäringen. Och risken är stor att ännu fler får se sitt jobb påverkas efter de nya restriktionerna.

- Krisen i besöksnäringen är akut och trots att all tillgänglig fakta visar att restauranger inte är en plats för någon omfattande smitta är det just den näringen regeringen ger sig på.

- Dessutom sker det ännu en gång utan att det skett någon dialog med näringen innan besluten fattats. Regeringen måste nu skyndsamt följa upp detta med ökade stöd till näringen och se till att de stöd som företagen redan sökt faktiskt betalas ut. Annars riskeras ännu fler jobb, inte minst för unga, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.