2023-03-30 13:47Pressmeddelande

Guldmedalj till Lund i Kockduellen

Kajsa Johansson och Yasmin Alsalim från Bilingual Montessori School i Lund vann riksfinalen av matlagningstävlingen Kockduellen och kan därmed titulera sig Sveriges bästa högstadiekockar.

I torsdagens riksfinal av Kockduellen, som anordnas av Visita och är Sveriges största matlagningstävling för högstadieelever, gjorde tio skolor upp om att bli bästa matlagare i högstadiet. Med 50 minuters förberedelsetid och kravet att huvudrätten skulle innehålla fläskfilé samt utgå från en på förhand bestämd råvarukorg bestod vinnarrätten av pankopanerad fläskfilé med asiatisk sallad, linser och chilipicklad schalottenlök.

Juryns ordförande Jenny Kvick, Köks- och utbildningsansvarig på Restaurangakademin, motiverade beslutet med att rätten var bra komponerad och rätt balanserad med tydliga höga smaker.

- Vinnarna visade ett bra samarbete i köket och använde råvarorna på ett sätt som förhöjde smakerna. Mycket skickligt hantverk, säger Jessie Sommarström, Årets Kock 2022 och jurymedlem i tävlingen.

- Vi trodde först inte att vi skulle vinna. Det var hög konkurrens och vi var lite nervösa. Men detta är en maträtt som vi har tränat på länge och vi kände oss säkra med smakerna, säger vinnarna Kajsa Johansson och Yasmin Alsalim från Bilingual Montessori School i Lund.

Nio skolor tilldelas silvermedalj

Nio skolor kan titulera sig silvermedaljörer i Kockduellen:

Alice Broström och Ellen Virding Mattsson, Noblaskolan Boden
Majken Ramberg och Philip Raftmark, Internationella Engelska Skolan, Hässleholm
Nova Geiborg och Ellen Wallander, Järvenskolan, Katrineholm
Maja Mosciki och Tyra Rommedahl, Ljungsbro skola, Linköping
Alwa Björkman Kjellman och  Julia Huttunen Tingdahl, Kungshögsskolan, Ljungby
Jassy Hanna och Hasret Nural, Hertsöskolan, Luleå
Måns Magnusson och Theodor Larsson, Korsavadsskolan, Simrishamn
Lucas Kristiansson och Alva Dittmer, Ramnerödsskolan, Uddevalla
Lina Högström och Meja Lundström, Geneskolan, Örnsköldsvik

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever från hela Sverige. 2022-2023 deltog närmare 6000 elever. Utifrån en korg med matvaror som har bestämts på förhand ska eleverna laga en middag. Resultatet bedöms av representanter från professionen och andra med erfarenhet från branschen. Under tävlingen finns en kock med för att berätta om yrket och svara på elevernas frågor.
Kockduellen är ett samarbete mellan Visita och skolorna för att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Relaterad media