2021-05-27 14:11Pressmeddelande

Guldmedalj till Borås i Kockduellen

Edvin Johansson och Matilda Hedén från Sandgärdskolan vann riksfinalen av matlagningstävlingen Kockduellen och kan därmed titulera sig Sveriges bästa matlagare i högstadiet.

I årets riksfinal av Kockduellen gjorde tio skolor upp om att bli bästa matlagare i högstadiet. Med 50 minuters förberedelsetid och kravet att huvudrätten skulle innehålla sparris vann Edvin Johansson och Matilda Hedén. Vinnartallriken, som bland annat bestod av stekt sparris med potatiskräm och sandefjordssås var den som imponerade mest på juryn.

-  För oss var det främst roligt att komma till finalen och vi är väldigt nöjda över vinsten,       säger Edvin Johansson

- Vi har övat på att laga maträtten i mer än sju gånger och under finalen satte vi varje          moment, säger Matilda Hedén

Juryn som bestod bland annat av Årets Kock 2020 Ludwig Tjörnemo ansåg att rätten
var väldigt genomtänkt och visade på bra utnyttjande av råvarorna. En modern rätt med väl utförd sås som tillbehör.

Bifogade bilder är fria att använda i publicistiska syften. Ingen fotocredd behövs.

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever från hela Sverige. Utifrån en korg med matvaror som har bestämts på förhand ska eleverna laga en middag. Resultatet bedöms av representanter från professionen och andra med erfarenhet från branschen. Under tävlingen finns en kock med för att berätta om yrket och svara på elevernas frågor.

Kockduellen är ett samarbete mellan Visita och skolorna för att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.