2020-06-04 13:47Pressmeddelande

Glädjande för besöksnäringen att reserestriktionerna hävs

-Vi ser mycket positivt på att reserestriktionerna nu hävs. Det kommer att göra att fler svenska och en del utländska turister kan boka och besöka hotell, restauranger, caféer, campingar och andra företag inom besöksnäringen som är beroende av sommarturismen. Vi hoppas att det bidrar till att hjulen kan börja snurra igång igen, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita, i en kommentar till dagens besked.

-Dagens besked från regeringen är glädjande men krisen för besöksnäringen är inte över. För att undvika konkurser och massarbetslöshet behöver stödpaketen till företagen förlängas. Omställningsstödet behöver komma på plats snabbt och gälla för fler månader framåt. Även de sänkta arbetsgivaravgifterna behöver finnas kvar längre än vad som hittills har beslutats, avslutar Jonas Siljhammar.

Läget inom besöksnäringen är akut till följd av coronapandemin. Hotell och konferensanläggningar har stått tomma sedan i mars, restaurangernas intäkter har störtdykt och det finns fortsatt en stor osäkerhet inför sommaren.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.