2021-01-14 06:28Pressmeddelande

Förlängt alkoholstopp slår mot jobb och företag

Tomt på många restauranger efter alkoholstoppet.Tomt på många restauranger efter alkoholstoppet.

Det är beklagligt att regeringen förlänger alkoholstoppet som i praktiken är ett näringsförbud mot en enskild näring när det nu finns en pandemilag. Och nu krävs ett kraftfullt stöd som fullt ut täcker de kostnader som ett alkoholstopp innebär.

Trots att restauranger och andra serveringsställen inte är någon stor källa till smittspridning beslutade regeringen att förlänga förbudet mot alkoholservering efter klockan 20 till 24 januari.

- Pandemin ska bekämpas men regeringen måste nu sluta attackera just restauranger där smittspridningen är mycket liten och istället komma med åtgärder som ger effekt, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Förbättrat stöd
Det förlängda alkoholstoppet innebär att stora delar av restaurangbranschen har fortsatt näringsförbud.

Restaurangernas akuta kris förlängs ytterligare. För att rädda företag och jobb måste regeringen omedelbart komma med stöd som fullt ut täcker förlusterna som alkoholstoppet leder till och som betalas direkt, säger Jonas Siljhammar.

Sedan det första alkoholstoppet infördes för snart två månader sedan har restaurangernas försäljning minskat med 73 procent jämfört med samma period året innan, enligt siffror från Caspeco.

- Efter snart tio månader med restriktioner och kraftigt minskad försäljning är risken stor för en konkursvåg och flera tusen människor som förlorar jobbet om inte förstärkta och förbättrade stöd betalas, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.