2019-06-10 07:30Pressmeddelande

Fördubblad tillväxttakt i restaurangbranschen

Tillväxten i restaurangbranschen ökade under första kvartalet 2019. Foto: VisitaTillväxten i restaurangbranschen ökade under första kvartalet 2019. Foto: Visita

Efter en tid med låg tillväxt i restaurangbranschen ökade takten under det första kvartalet i år, visar dagens Restaurangindex från SCB. Men skillnaden mellan olika restaurangkategorier är stora.

Restaurangernas volymomsättning (omsättning rensad för inflation) steg med 1,8 % i det första kvartalet 2019, jämfört med samma period ett år tidigare. Det var tredje kvartalet i följd med tillväxt och mer än en fördubbling i tillväxttakten från föregående kvartal.
- Restaurangnäringens omsättning har under lång tid varit på mycket höga nivåer och dagens siffra visar att tillväxten stärkts. Det ser ut som den osäkra marknaden vi såg för ett år sedan har stabiliserats, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Stora skillnader

Skillnaden mellan olika restaurangkategorier är dock stor. Hotellens restauranger ökade volymförsäljningen med 15,3 % i det första kvartalet jämfört med samma period ett år tidigare. Och de trafiknära restaurangerna växte med 5,6 %. Däremot minskade försäljningen hos både kaféer och personalrestauranger. Sammantaget stärker det bilden att det är turism och annat resande som driver tillväxten medan hushållen är lite mer avvaktande i den vardagliga konsumtionen.
- Att hotell- och trafiknära restauranger växer kraftigt visar att Sverige, som en hållbar och naturnära destination, fortsätter locka turister. Det finns goda anledningar att tro på en stark sommar för besöksnäringen, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med över 7 000 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.