2024-05-06 07:33Pressmeddelande

Fler sålda hotellrum under april

Under de fyra första veckorna i april ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 4 procent i jämförelse med samma period 2023. Ökningen beror på en kalendereffekt där påsken inföll betydligt tidigare i år än förra året.

- Under de fyra första veckorna i april ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 4 procent i jämförelse med april 2023. Men bakom siffrorna finns en kalendereffekt. Större delen av påsken inföll under mars i jämförelse med förra året då den inföll under april vilket påverkade utfallet i mars negativt och april positivt, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

Hittills i år har efterfrågan på hotellrum enligt preliminära siffror minskat med knappt 1 procent, vilket givet konjunkturläget är en överraskande låg nedgång.

- Hittills i år har hotellmarknaden hållit emot överraskande bra med tanke på lågkonjunktur och höga räntor. En svag krona i kombination med signaler om räntesänkningar gör att vi räknar med en något starkare efterfrågan på hotellrum i sommar. Men fortfarande är både hushåll och företag pressade av höga kostnadsnivåer och det kommer att dröja innan räntesänkningar får reell ekonomisk effekt, avslutar Thomas Jakobsson.

*Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik