2021-06-28 12:25Pressmeddelande

Fler åtgärder behövs för återstart av besöksnäringen

Dagens besked från Folkhälsomyndigheten om lättade restriktioner är positivt. Men för att besöksnäringen ska kunna återstarta med kraft och skapa jobb krävs fler åtgärder.

Dagens besked från Folkhälsomyndigheten om att bland annat ta bort serveringsstoppet klockan 22.30 och regeln om fyra personer per bord på uteserveringar samt att tillåta fler personer per bord inomhus är positivt och en naturlig följd av kraftigt minskad smittspridning. Men även om dagens besked är viktigt för serveringsställena krävs fler åtgärder för att besöksnäringen ska kunna återstarta med kraft och skapa jobb i hela Sverige.

- Stöden täcker inte på långa vägar den skada som restriktionerna orsakat. Förutom kraftigare ersättning till drabbade företag behövs lägre skatter på att anställda och färre regler för att företagen ska ha möjlighet att skapa fler jobb, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Partiellt näringsförbud
Förutom de allmänna begränsningar som gällt sedan mars förra året har serveringsställen haft riktade restriktioner som inneburit partiellt näringsförbud de senaste sju månaderna. Företag har tvingats täcka förluster med lån och vägen tillbaka till situationen före pandemin kommer vara lång.

- Även om många nu ser ljuset i tunneln är läget oerhört tufft och den sänkta arbetsgivaravgiften behöver bli permanent och gälla högre åldrar för att så många företag som möjligt återigen ska bli sunda, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.