2024-06-11 07:30Pressmeddelande

Färre sålda hotellrum under maj

Under de fyra första veckorna i maj minskade antalet sålda hotellrum i Sverige med två procent jämfört med samma period 2023. Minskningen beror främst på att efterfrågan minskade i Göteborg och Sverige utanför storstäderna.

- Beläggningen på Malmös hotellmarknad påverkades mycket positivt av i synnerhet Eurovision som inföll under Kristi Himmelsfärdsveckan då beläggningen annars hade varit betydligt lägre. Beläggningen i Stockholm var oförändrad jämfört med 2023 trots Taylor Swift-konserterna, men man ska komma ihåg att 2023 besöktes Stockholm av såväl Beyoncé som Depeche Mode under samma period. Minskningen beror således på att antalet sålda hotellrum minskade i Göteborg och i Sverige utanför storstäderna, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

- Hittills i år har efterfrågan på hotellrum minskat med knappt en procent, vilket givet konjunkturläget är en överraskande låg nedgång. Det är tydligt att människor fortsätter att prioritera resande. Exempelvis hade finanskrisen 2008-2009 klart större negativ inverkan på hotellmarknaden. Den svaga kronan och en normalisering i beteende efter pandemin bidrar till ökad internationell turism, vilket delvis kompenserar för nedgången i svenska gästnätter hittills under året.

- Samtidigt är både hushåll och företag pressade av höga kostnadsnivåer och det kommer att dröja innan räntesänkningar får reell ekonomisk effekt, avslutar Thomas Jakobsson.

Hotellsiffror maj

*Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Alba Wiklund
Alba Wiklund