2024-07-02 08:27Pressmeddelande

Färre sålda hotellrum under juni

Under de fyra första veckorna i juni minskade antalet sålda hotellrum i Sverige med två procent jämfört med samma period 2023. Minskningen beror främst på att efterfrågan minskade i Göteborgs kommun och utanför storstäderna.

- Antalet sålda hotellrum minskade i juni brett i landet bortsett från i Stockholm och Malmö där efterfrågan ökade. Bokningsläget inför den 1 juni visade dock på en klart större nedgång, vilket tyder på att hotellgästerna bokar senare i år. Detta påverkar prognosen för sommaren positivt, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

- Nedgången i Göteborgs kommun (-11 procent) visar på betydelsen av evenemang. I juni förra året drog till exempel både Metallica och Bruce Springsteen stora mängder besökare. När evenemang av samma dignitet saknas blir nedgången kännbar.

- Hittills i år har efterfrågan på hotellrum i Sverige minskat med knappt en procent, vilket givet konjunkturläget är en överraskande liten nedgång. Exempelvis hade finanskrisen 2008–2009 klart större negativ inverkan på hotellmarknaden. Det är tydligt att människor nu prioriterar resande.

- Samtidigt är både hushåll och företag pressade av höga kostnadsnivåer och det kommer att dröja innan räntesänkningar får reell ekonomisk effekt, avslutar Thomas Jakobsson.

*Anledningen till att presentera data för 1–28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Alba Wiklund
Alba Wiklund