2024-01-31 08:36Pressmeddelande

Färre sålda hotellrum under januari

Under de fyra första veckorna i januari minskade antalet sålda hotellrum i Sverige med 3,3 procent i jämförelse med 2023.

- Under de fyra första veckorna i januari minskade antalet sålda hotellrum med 3,3 procent i jämförelse med samma period i januari 2023. Vi ser att nedgången sker såväl inom tjänsteresandet som fritidsresandet, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

- Vi kommer från ett överraskande starkt 2023 för hotellmarknaden och man ska inte dra för långtgående slutsatser av en enskild månad. Men vi ser att ett fortsatt högt kostnadsläge och en återhållsam utveckling av genomsnittspriset pressar lönsamheten. Dessutom har många hushålls disponibla inkomst försämrats och den svenska kronans utveckling är oklar vilket gör att hotellföretagens ekonomiska framtid fortfarande präglas av osäkerhet. Situationen försämras även av de nyligen höjda arbetsgivaravgifterna för unga, höjd alkoholskatt samt ytterligare hyreshöjningar för företagen, avslutar Thomas Jakobsson.

*Data är preliminära och avser ett urval av 712 hotell i Sverige. Data är inte kalenderkorrigerade och tar inte hänsyn till vilka veckodagar exempelvis julen infaller.

Källa: Benchmarking Alliance

*Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik