2022-07-05 08:36Pressmeddelande

Elisabeth Svantesson (M) vann Kockduellen

Elisabeth Svantesson (M)Elisabeth Svantesson (M)

Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svanteson vann Kockduellen i Almedalen. Hon charmade juryn med en rätt på forell med lokalodlade betor.

Elisabeth Svantesson (M) satte sina matlagningskunskaper på prov tillsammans med Fredrik Eriksson i Kockduellen. Med deras lokalodlade betor vann de över Ardalan Shekarabi (S), socialförsäkringsminister.

- Jag är imponerad över nivån på maten och det stora engagemanget, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita och juryordförande.

Förutom högklassig matlagning diskuterade duellanterna besöksnäringens stora bidrag till jobb och integration i Sverige och vad de vill göra för att ytterligare stärka näringens utveckling. Diskussionen rörde bland annat behovet av fortsatt lägre arbetsgivaravgift för unga och hur färre och enklare regler kan stimulera utvecklingen.

- Att hålla nere skatterna på att anställa är den enskilt viktigaste åtgärden för att besöksnäringen ska kunna skapa ännu fler jobb, inte minst till unga och utrikes födda, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 900 medlemsföretag med över 8 400 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.