2020-08-28 08:21Pressmeddelande

Elin Wägnerskolan i Växjö vann Kockduellen

Växjö vann Kockduellen 2020.Växjö vann Kockduellen 2020.

Ella Moe och Izabella Dolama från Växjö vann riksfinalen av matlagningstävlingen Kockduellen och kan därmed titulera sig Sveriges bästa matlager i högstadiet.

I riksfinal av tävlingen Kockduellen gjorde skolor från fem städer upp om att bli bästa matlagare i högstadiet. Vann gjorde Ella Moe och Izabella Dolama från Växjö. Förutom den ärofyllda titeln bästa matlagare i högstadiet innebär vinsten ett tillskott på 10 000 kronor till klasskassan.

Juryn med bland annat vinnaren av Årets kock 2018, David Lundqvist, var imponerad över deras sätt att ta sig an utmaningen att laga en huvudrätt utifrån en på förhand bestämd matvarukorg, och med kravet att den skulle innehålla jordärtskocka. Flera av lagen var såväl skickliga i köket som smaksäkra.

För att komma i kontakt med eleverna, ring Christofer Lindberg, lärare, 0702-126081.

Bifogade bilder är fria att använda i publicistiska syften. Ingen fotocredd behövs.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.