2020-11-25 04:45Pressmeddelande

Besöksnäringens akuta läge kräver mer stöd

Regeringens alkoholstopp och skärpning av andra restriktioner har kraftigt förvärrat läget för besöksnäringen. För att undvika att ännu fler förlorar jobbet och företag går i konkurs krävs förstärkta och förlängda stöd, skriver Visita i en hemställan till regeringen.

När regeringen infört förbud mot försäljning av alkohol efter klockan 22 och även skärpt andra restriktioner har intäkterna störtdykt för den svenska besöksnäringen. Till exempel är hotellens omsättning ner över 75 procent den senaste veckan, jämfört med förra året. Och restaurangerna har tappat nästan 70 procent. Läget är akut och för att rädda jobb och företag måste regeringen snarast förbättra stöden.

- Situationen är extrem och blir värre för varje dag som går. Regeringen måste presentera förstärkta, förbättrade och förlängda stöd som på riktigt kan rädda jobb och företag, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Över 100 000 människor har redan förlorat jobbet, är varslade eller permitterade i besöksnäringen. Och risken är att siffran stiger ytterligare efter de senaste restriktionerna. För att undvika att ännu fler varslas och sägs upp måste regeringen bland annat förbättra omställningsstödet så att fler kan få stöd och större del av kostnaden täcks samt återigen göra det möjligt att permittera på 80 procent.

- Sitter regeringen kvar på sina händer och låter jobb och företag försvinna är det framförallt unga och nyanlända som drabbas. Det blir en skyhög kostnad för samhället som är svår att reparera, säger Jonas Siljhammar.

Se bifogad hemställan för mer information om vad som krävs för att rädda jobb och företag.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.