2020-03-18 12:42Pressmeddelande

Besöksnäringen behöver lägre hyror

Besöksnäringen drabbas hårt av coronaviruset. Nedgången är dramatisk över hela landet. Tusentals har redan varslats från sina jobb och många fler varsel planeras. Nu krävs kraftfulla åtgärder för att förhindra konkurser och uppsägningar.

Vid sidan av personalkostnaderna är hyrorna den största kostnadsposten för besöksnäringen och den behöver nu sänkas för att företag och jobb inte ska försvinna.

Visita diskuterar med Fastighetsägarna för att hitta lösningar på hur de kan underlätta för besöksnäringens företag i det här läget. Vi välkomnar de åtgärder de vidtagit, till exempel förändrade förskottsinbetalningar, men mer behövs.

–Coronavirusets effekter slår stenhårt mot efterfrågan hos besöksnäringens företag. Utan gäster är det omöjligt att betala lika hög hyra som tidigare, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

– Flera fastighetsägare har redan ställt upp för sina hyresgäster i denna extrema situation, genom att till exempel ge hyresfria månader. Nu vill jag uppmana alla fastighetsägare att göra vad de kan för att underlätta för sina hyresgäster inom besöksnäringen så att konkurser kan undvikas, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.