2019-09-10 07:30Pressmeddelande

Avmattning i restaurangbranschen

Restaurangbranschens omsättning är kvar på höga nivåer men en avmattning sker. Foto: Karl GaborRestaurangbranschens omsättning är kvar på höga nivåer men en avmattning sker. Foto: Karl Gabor

Restaurangbranschens tillväxt mattas av och var under det andra kvartalet negativ, visar Restaurangindex från SCB. Bakom tappet finns bland annat en allmän oro för ekonomin.

Restaurangernas volymomsättning (omsättning rensad för inflation) minskade med 0,4 % i det andra kvartalet 2019, jämfört med samma period ett år tidigare. Korrigerad för kalendereffekter var dock tillväxten svagt positiv (+0,5 %).
- Påsken inföll i år under det andra kvartalet vilket påverkar det enskilda kvartalet. Totalt sett stärks dock bilden av en restaurangbransch som bromsar in, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Tiden med starka tillväxtsiffror för restaurangbranschen är förbi för den här gången, men branschen ligger kvar på historiskt mycket höga nivåer. Samtidigt finns en oro för hur såväl den globala som privata ekonomin ska utvecklas i framtiden.
- Det öppnas fortfarande många nya restauranger och bland annat en ökad turism bidrar till utvecklingen. Samtidigt minskar de svenska hushållen sin konsumtion, vilket pressar de restauranger som riktar sig mer mot den lokala marknaden, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med över 7 000 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.