2023-07-07 10:41Pressmeddelande

Återhämtning av utländska sommargäster

Under sommaren, juni-augusti 2023, väntas det totala antalet belagda hotellrum öka med drygt 3 procent. Antalet hotellnätter från svenska, nordiska och europeiska turister väntas öka i antal i jämförelse med både 2022 och i jämförelse med 2019 (innan pandemin). För utomeuropeiska turister väntas en stor ökning i jämförelse med sommaren 2022, men dessa återhämtar sig inte till samma nivåer som 2019.

- Det är glädjande att vi nu börjar se en återhämtning av utländska turister i Sverige. Även om vi inte är där vi var innan pandemin totalt sett så är trenden att turisterna från Sveriges närområden börjar hitta tillbaka i en allt större utsträckning, säger Thomas Jakobsson chefsekonom på Visita.

• Antalet gästnätter för svenska gäster förväntas öka med 2% i jämförelse med sommaren 2022 och öka med 11% i jämförelse med 2019.
  • Antalet gästnätter för nordiska gäster förväntas öka med 3% i jämförelse med sommaren 2022 och öka med 15% i jämförelse med 2019.
  • Antalet gästnätter för europeiska gäster förväntas öka med 11% i jämförelse med sommaren 2022 och öka med 1% i jämförelse med 2019.
  • Antalet gästnätter för utomeuropeiska gäster förväntas öka med 30% i jämförelse med sommaren 2022 men en minskning med 12% i jämförelse med 2019.

- Att antalet långväga turister ännu inte kommit tillbaka till nivåer som fanns innan pandemin är dock bekymmersamt. Pandemin präglar i hög utsträckning fortfarande utvecklingen på svensk hotellmarknad eftersom återhämtningen i olika gästgrupper har gått olika snabbt. Utomeuropeiska gäster har en långsammare återhämtning till Sverige. Det visar på vikten att prioritera marknadsföringen på våra internationella marknader. Anslagen till Visit Sweden behöver öka väsentligt för att vi ska hävda oss i en stenhård konkurrens, fortsätter Thomas Jakobsson.

- Förra sommaren var speciell på två sätt. Dels var det en rekordsommar för hotellbranschen, dels var efterfrågans sammansättning annorlunda jämfört med tidigare med fler svenskar och färre utländska turister än tidigare. Utifrån det perspektivet samt den ekonomiska utvecklingen med hög inflation och boräntor är 3 procents ökning en mycket stark utveckling, avslutar Thomas Jakobsson.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik