2020-11-06 13:57Pressmeddelande

Ansvarslöst av HRF att varsla om strejk

Jonas Siljhammar, vd Visita.Jonas Siljhammar, vd Visita.

Hotell- och restaurangfackets (HRF) varsel om strejk mot hela besöksnäringen är ansvarslöst och ett hårt slag på en näring som redan ligger ner.

Besöksnäringen genomlider sin värsta kris någonsin. 50 000 människor har redan förlorat jobbet eller är varslade. Över 60 000 är permitterade. Den senaste veckans skärpta restriktioner förvärrar läget ytterligare.

- Att mitt under den värsta krisen någonsin hota med strejk är totalt ansvarslöst och ökar risken att fackets medlemmar inte har något jobb att komma tillbaka till, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Industriavtalets märke innebär en total kostnadsökning på 5,4 procent över 29 månader. Det är en mycket bekymmersam nivå som kommer bli ytterst smärtsam för många företag i besöksnäringen. Trots det ställer sig Visita bakom märkets normerande roll och har i förhandlingarna accepterat en total kostnadsökning på 5,4 procent.

- Det är en mycket smärtsam nivå som kommer slå mot jobb och företag. När HRF kräver mer än övriga arbetsmarknaden är det att sparka på en näring som redan ligger, säger Jonas Siljhammar.

Ämnen: Avtal20

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik