2022-11-17 15:29Nyheter

Nora Turistcenter är bäst på värdskap

Nora Turistcenter vinner priset för årets bästa värdskap bland Sveriges auktoriserade turistinformationer 2022. Nora Turistcenter är en förebild för andra turistcenter och en spännande kombination av att både vara en plats för turistinformation och en inspirerande källa för det goda värdskapet för hela destinationen.

Nora Turistcenter har tilldelats priset för bästa värdskap inom besöksservice för att de på flera sätt visar på styrkan i att ha ett turistcenter. Juryns motivering:

”Nora Turistcenter har genom sitt arbetssätt förmedlat värdskap och skapat stolthet för destinationen hos såväl företag i besöksnäringen som besökare och Norabor.
Med ett turistcenter som både marknadsför och utvecklar destinationen på ett sätt som inkluderar både besökare, invånare och företag, blir Nora Turistcenter en naturlig knutpunkt i staden och visar på hur viktigt det är med både samverkan och gott värdskap för att vara en attraktiv besöksdestination.
Det skapar en stolthet för destinationen som är viktig för det goda värdskapet inom besöksservice”.

- Nora Turistcenter är den auktoriserade verksamhet som nominerats flest gånger under sommaren men även från olika typer av aktörer. Som en av Sveriges tre trästäder är besöksnäring en viktig del av det lokala näringslivet. På platser med stark besöksnäring är ett gott bemötande och bra värdskap avgörande för att man som besökare ska rekommendera platsen till andra eller återvända själv. Och här är Nora en klockren vinnare på flera olika sätt, säger Jörgen Nilsson, ordförande i Visitas råd för besöksservice.

Om priset
Visitas nationella råd för besöksservice instiftade 2020 ett pris för bästa värdskap inom besöksservice. Rådet för besöksservice vill med detta pris uppmärksamma auktoriserade Turistinformationer och InfoPoints som gör det där lilla extra för sin destination, ligger i framkant vad gäller innovativt tänkande och/eller genom material och service markerar en stolthet över sin destination. Visitas nationella råd för besöksservice är ett organ inom Visita, valt av auktoriserade turistinformationer och turistcenter. Rådet arbetar främst med turism- och värdskapsfrågor, lokalt och regionalt.

Tidigare års vinnare för bästa värdskap inom besöksservice är Höga Kusten 2020 och Attraktiva Oskarshamn 2021.

För mer information:

Jörgen Nilsson, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se, 013-190 00 71

Pernilla Törngren, pernilla.torngren@vasteras.se, 021-39 01 01

Anna Åmvall, anna.amvall@malmo.se, 0709-34 22 27

Håkan Ceder, Turistchef Nora, hakan.ceder@nora.se 070-3481119

Övriga nominerade för priset för Bästa värdskap inom Besöksservice 2022

• Destination Jönköping
  • InfoPoint Borgåsunds Gästhamn & Restaurang
  • InfoPoint Butik 103 kvadrat
  • InfoPoint Ekbergs Fiske & Fritid
  • Info Point Hotings Camping
  • Nordens Ark
  • Piteå Turistcenter
  • Vadstena Turistinformation
  • Vemdalens Turistinformation
  • Vilhelmina Turistinformation
  • Visit Stockholm besöksservice
  • Visit Trelleborg
  • Västerviks Turistbyrå, Västervik Framåt

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 6000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik