2021-02-25 04:30Nyheter

Intäkterna från turism i Skåne rasade med 10 miljarder

Intäkterna från turismen i Skåne har rasat under pandemin. Totalt minskade intäkterna med drygt 10 miljarder vilket motsvarar nästan en halvering mot året före, visar siffror från Visita.

Hotell, campingar, restauranger och andra delar av turismnäringen i Skåne har drabbats extremt hårt av pandemin. Intäkterna från turismen i länet minskade med 10,5 miljarder under perioden mars-december jämfört med samma månader ett år tidigare, visar beräkningar som Visita gjort utifrån data från Tillväxtverket och SCB. Det motsvarar nästan en halvering av intäkterna (-39 procent) på bara ett år.

- Det är ett ras vi aldrig tidigare sett som slår oerhört hårt mot jobb och företag i Skåne. Men krisen fortsätter och risken är att ännu fler jobb försvinner om inte regeringens utlovade stöd betalas ut direkt, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Störst är tappet från de utländska turisterna där intäkterna minskade med nästan 73 procent eller 6,5 miljarder. Men även svenskarna minskade sitt turistande i Skåne jämfört med ett år tidigare.

- Restriktionerna har en enorm påverkan även på den inhemska turismen och för att rädda jobb inför den kommande våren och sommaren är det avgörande att nuvarande restriktioner lättas så snart smittläget tillåter, säger Jonas Siljhammar.

Mer om metoden: Utifrån turismsatellitkonto och inkvarteringsstatistik från Tillväxtverket och SCB har turismintäkterna fördelats per kommersiell gästnatt och län för månaderna mars-december under 2019 respektive 2020. Skillnaden mellan de båda perioderna är den uppskattade minskning av turismkonsumtionen i länet.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik