2020-09-07 04:31Nyheter

Hotellen i Göteborg förlorade två tredjedelar av intäkterna i somras

Hotellen i Göteborg tappade över 70 procent av intäkter för logi under sommaren. Det gör stadens hotell till några av de värst drabbade i landet.

De svenska hotellens intäkter mer än halverades (-61 procent) under perioden jun-aug i år, jämfört med samma period förra året. Det visar siffror från Benchmarking Alliance som Visita sammanställt. Allra värst är det för hotell i de centrala delarna av storstäderna. I Göteborg var tappet hela 71 procent.

- Vi har aldrig tidigare varit med om ett så här stort tapp och det slår mot jobben. Redan nu ser vi att över 50 000 människor förlorat jobbet eller blivit varslade i besöksnäringen, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

De utländska turisterna har i stort sett uteblivit helt och den så kallade 50-regeln har tvingat till exempel nöjesparker som är en stor reseanledning sommartid att hålla stäng.

- Nuvarande begränsningar är som en våt filt över hela näringen. Regeringen måste snarast presentera en plan för hur lättnader ska kunna ske på ett säkert sätt, säger Jonas Siljhammar.

Hotellens logiintäkter jun-aug (jämfört med samma månader förra året):

Göteborg

Malmö

Källa: Benchmarkin Alliance och Visita

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.