2021-11-15 04:35Nyheter

Efter krisen - nu kan Norrbottens besöksnäring skapa över 1500 jobb

Coronapandemin har slagit stenhårt mot besöksnäringen i Norrbotten. Men när det vänder är potentialen stor och 1550 nya jobb kan växa fram i näringen, visar en ny rapport från Visita.

Hotell, restauranger och konferensanläggningar är några av de företag inom besöksnäringen som drabbats extremt hårt av coronarestriktionerna. Totalt har logiintäkterna i Norrbotten minskat med 33 procent eller över 600 miljoner kronor under pandemin och väldigt många människor förlorade jobbet i länets besöksnäring, visar siffor från SCB som Visita tagit fram.

- Restriktionerna som för många inneburit en helt eller delvis nedstängning har slagit stenhårt mot jobb och företag i Norrbottens besöksnäring, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Samtidigt som de senaste 19 månaderna har varit besöksnäringens tuffaste sedan Andra världskriget är potentialen stor när det vänder. Norrbotten har en vacker natur och flera starka destinationer som jobbar aktivt med hållbarhetsarbetet. Egenskaper som fått ökad attraktivitet under pandemin och som bidrar till att 1550 nya jobb kan växa fram på några års sikt, enligt en ny prognos.

- Med rätt politik som att kommuner tar bort olika avgifter, regionen satsar på marknadsföring och att skatten på att anställa minskar finns stora möjligheter till en kraftfull återstart av Norrbotten besöksnäring, säger Jonas Siljhammar.

Rapporten Norrbotten besöksnäring – värsta krisen och återhämtningen är bifogad i sin helhet nedan.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 500 medlemsföretag med över 8 200 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.