2022-09-15 12:41Pressmeddelande

Unik löpupplevelse väntar deltagarna i Tvåälvsloppet

Foto: PABLO VILLAROEL/TTGUFörsta oktober erbjuds skogslandets vackraste löpupplevelse i Vindelns kommun när Tvåälvsloppet genomförs för fjärde gången. Foto: PABLO VILLAROEL/TTGU

Första oktober erbjuds skogslandets vackraste löpupplevelse i Vindelns kommun.
För fjärden gången arrangeras Tvåälvsloppet på historisk mark i det inre av Västerbotten.

Med starter i Åmsele, Vindeln eller Kulbäcksliden tar Tvåälvsloppet dig med genom skogar, över myrar, ängar och berg längs och mellan älvdalarna i Västerbotten ner till målet i Granö. Sträckorna är 15, 28 och 85 kilometer.
Loppet följer Tvåälvsleden och Isälvsleden genom hela Vindelns kommun. När det gäller ultradistansen över 85 kilometer så vill Tobias Thomson från arrangören TTGU lyfta fram den unika bansträckningen.

-Få om något ultralopp i landet kan bjuda på sådana vyer och sån variation som sträckan mellan Åmsele och Granö.

En unik passage är också roddpassagen vid Djupsund där "Djupsunds roddlag" under ledning av kommunalrådet Mathias Haglund ror löparna över sundet.
- Ingen som löper den sträckan glömmer den upplevelsen, berättar Tobias Thomson.

Loppet är en frukt av framgångsrikt samarbete mellan TTGU och Granö Beckasin samt lokala föreningar och företag. Vindelns kommun har också stöttat arrangemanget.
- Loppet lyfter fram vår vackra natur i Vindeln och har fått många att upptäcka vår kommun, säger Malin Bjurén, kultur- och fritidschef, Vindelns kommun.

Vid målet i Granö tar Granö Beckasin hand om löpare och publik med mat, fika och underhållning. I Granö arrangeras dessutom Bygdens dag samma dag. För löparna finns också möjligheten att förlänga vistelsen på Granö Beckasin inför och efter loppet med olika boendeerbjudanden.

Arrangemanget har som målsättning att bli mer och mer klimatsmart. Busstransport från Umeå till Granö och hem igen på eftermiddagen samt busstransport till alla startplatser.
TTGU vill lyfta fram att loppet är en tävling och upplevelse för alla och ingen elittävling.
-Våra deltagare under de tidigare tre åren har varit alla sorters löpare, ingen behöver oroa sig för att hen är vare sig för snabb eller för långsam, berättar Tobias Thomson.
Lördag 1 oktober går första start 06.00 i Åmsele, 11.00 går starten i Vindeln och 12.00 i Kulbäcksliden. Folkfesten i Granö pågår hela eftermiddagen.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.