2023-05-30 10:13Pressmeddelande

OF Bygg AB får uppdraget att bygga nya lägenheter i Vindeln

Sockenmagasinet

Upphandlingen för de 23 nya lägenheterna på Sockenmagasinet i Vindeln är fastställd. Uppdraget går till Olaus Forsberg Bygg AB till ett beräknat värde av cirka 55 miljoner kronor. Slutgiltigt beslut kommer ske på kommunfullmäktige 13 juni.

Byggstarten – om beslutet går igenom - är preliminärt beräknad att ske under hösten 2023.
- Det känns tillfredsställande att vi kommit så här långt i processen trots omvärldsläget och de utmaningar som råder på bygg- och bostadsmarknaden. Förhoppningsvis får vi äntligen sätta spaden i jorden till hösten och  ytterligare bidra till tillväxten i Vindelns kommun, Tobias Rosencrantz, vd, Vindelnbostäder AB.

Det händer mycket på bostadsmarknaden i Vindelns kommun just nu. Utöver det planerade projektet med Vindeln Innovation Center så planeras även under hösten byggstart för tio nya hyreslägenheter i Tvärålund. Ambitionen i det projektet är att inflyttning kommer ske under 2024.

Med tillkomsten av Sockenmagasinet skapas ytterligare boendemöjligheter.

Det planerade hyreshuset blir ett trevåningshus med tillhörande balkonger, tvättstuga, parkeringar, miljöhus samt carport. Bostadsytan kommer vara 1 442 kvadratmeter med ett varierat utbud av lägenheter fördelade på 1:a, 2:or, 3:or och 4:or. Placeringen av hyreshuset får en access med gångavstånd till service som bland annat livsmedelsbutik, apotek, vårdcentral och tandläkare.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Niklas Westman
Niklas Westman