2024-06-19 12:36Pressmeddelande

Bra betyg för Vara kommuns kontaktcenter

Kvinna med headset och mikrofon sitter framför ett datorskärm.Vara kommuns kontaktcenter fick bra betyg när bland annat bemötandet mättes.

Vara kommuns kontaktcenter hamnade på plats 9 när 89 kommuner undersöktes vad det gäller bemötande. – Resultatet för oss är mycket glädjande då det tydligt visar att vi är på rätt väg med vårt arbete i kontaktcenter, säger kommunikationschef Maria Joelsson.

Det var den första servicemätningen som gjordes sedan kontaktcentret startade i september förra året. Planen är att genomföra undersökningen regelbundet för att säkerställa att kontaktcenter utvecklas i rätt riktning och fortsätter leverera bästa tänkbara servicen.

Undersökningen bestod av en enkät som skickades ut till personer som varit i kontakt med Vara kommuns kontaktcenter via telefon. I Vara var det 163 personer som fick svara på frågorna ”I din senaste kontakt med kommunens medarbetare, hur nöjd är du med bemötandet?” och på ”Hur enkelt var det att få hjälp av kommunen med din fråga?”

Resultatet

Resultatet visar att de som kontaktat kommunen är mycket nöjda med bemötandet. Indextalet för den frågan är 89,4 vilket är betydligt högre än snittet på 83,8 för samtliga 89 kommuner som deltog i undersökningen. Resultatet gör att Vara placerar sig på plats nummer 9.

När det gäller hur enkelt de som ringde in upplevde att det var att få svar på sin fråga hamnade Vara kommun på plats 16. Vara kommuns indextal är 80,1 vilket är bättre än snittet på 74,9. Även här är betyget mycket bra.

Undersökning gjordes under perioden mars till maj och utfördes av företaget Brillant Future AB i samarbete med Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Om Vara kommun

Hos oss är landskapet platt och vidderna stora, men det är inte bara naturen som ger oss möjlighet att se långt. Vi har en tradition av att arbeta långsiktigt och att vidga vyerna. Vara kommun har cirka 1 300 anställda, vilket gör oss till den största enskilda arbetsgivaren i vår kommun. Vi arbetar utifrån vår vision Vara vågar - I Vara finns det goda livet, hos oss är alla välkomna, här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden.