2023-04-20 05:45Pressmeddelande

Kungaparet besöker ny utställning på Upplandsmuseet 27 april

2.	Gustav VI Adolf på besök på Nymansbolagen under sin Eriksgata, Uppsala, maj 1951 Foto Axel Sagerholm/Upplandsmuseet.Kungligt besök på Upplandsmuseet, Uppsala 1963. Kronprins Carl Gustav och Prinsessan Margaretha. Foto Uppsala-Bild/Upplandsmuseet.

Torsdag 27 april samlas regionens invånare till ett folkligt firande av kung Carl XVI Gustafs 50 år på tronen. Kungaparet besöker då Uppsala och blir de första att se Upplandsmuseets nya utställning Kungligt besök – Kungen och Uppland. Bästa tillfället att se kungaparet är på S:t Eriks torg kl 11-12.

Upplandsmuseet erbjuder ett festligt program hela dagen, kl 12-17, då besökare kan se den nya utställningen, äta Carl Gustaf-tårta och lyssna på spelmännens folkmusik. Fyra korta föredrag med kungligt innehåll äger rum i hörsalen och i pedagogiska rummet finns tillfälle att prova på guldbroderi.

– Det känns passande och roligt att öppna utställningen ”Kungligt besök – Kungen och Uppland” samtidigt som vi firar Kungens 50 år på tronen. Uppsala län har genom historiens gång varit högsäte för den kungliga makten och ett område med nära kopplingar till kungahusen, säger Stefan Lundblad, länsantikvarie och länsmuseichef vid stiftelsen Upplandsmuseet.

Ny utställning på Upplandsmuseet

Utställningen Kungligt besök visas 27 april till 30 september 2023. I utställningen blandas De Kungliga Slottens fotografier på nuvarande kungen med Upplandsmuseets kulturhistoriska föremål och berättelser som har kopplingar till kungar och drottningar.

I utställningen visas officiella fotografier och porträtt från högtidliga tillfällen. Ur Upplandsmuseets samlingar visas en mängd fantastiska föremål och fotografier som berättar om fest och glamour, studentliv och traditioner, Upplands kungahistoria, fordonstillverkaren Nymans som blev storindustri, Uppsala regemente, Upplands speciella natur med rullstensåsar, fornlämningar och järnbruk, samt om friluftsmuseet Disagården och Gamla Uppsala museum.

Kungen håller tal på S:t Eriks torg

Se hela kungaparets dagsprogram på länsstyrelsens webbplats. De färdas med häst och vagn från Upplandsmuseet till slottet för lunch och ska där planera ett träd.

Bästa platsen att se kungaparet 27 april är att delta i firandet på S:t Eriks torg kl 11-12. Där håller kungen sitt tal till regionen. På Upplandsmuseet bredvid torget kan besökare fortsätta dagen i ett kungligt program.

Kungen firar 50 år på tronen genom att besöka alla län i Sverige under 2023. Ingen tidigare regent i Sverige har regerat så länge.

Uppland har kunglig kulturhistoria

Uppsalas kulturhistoria har präglats av kungar och drottningar genom historien. Från kungshögarna i Gamla Uppsala till universitetet som grundades tack vare Gustav II Adolfs donationer och där nuvarande kungen dessutom är hedersdoktor.

Bilaga/ Kunglig faktaruta: Exempel på kungliga händelser i Uppsala

1. Kungshögarna i Gamla Uppsala vittnar om ett religiöst och politiskt maktcentrum omkring år 500.
  2. Sveriges första kungar verkade i Uppsala.
  3. Det sägs att kung Erik den Helige på 1100-talet byggde den första kyrkan där Domkyrkan nu står.
  4. Uppsala slott byggdes av Gustav Vasa 1549
  5. Sturemorden skedde 1567
  6. Det har varit en tradition att Sveriges regenter håller tal på kungshögarna i Gamla Uppsala.
  7. Kungliga begravningar i Domkyrkan, inklusive Gustav Vasa och hans familjemedlemmar
  8. Gustav II Adolf ger generösa donationer till Uppsala universitet som börjar sin storhetstid på 1620-talet.
  9. Stora torget anlades 1650 till Drottning Kristinas kröning
  10. Flera av Sveriges regenter kröntes i Uppsala domkyrka. Den sista Ulrika Eleonora 1719.
  11. Kung Carl XVI Gustaf är hedersmedlem vid Uppsala universitet och har också spelat en roll i att främja vetenskaplig forskning i Sverige.

Pressbilder, bildtexter

1. Kungligt besök på Upplandsmuseet, Uppsala 1963. Kronprins Carl Gustav och Prinsessan Margaretha. Foto Uppsala-Bild/Upplandsmuseet
  2. Gustav VI Adolf på besök på Nymansbolagen under sin Eriksgata, Uppsala, maj 1951 Foto Axel Sagerholm/Upplandsmuseet.
  3. Konstverk av Johan Way - Carl XIV Johan vid Gamla Uppsala högar, 1800-talet. Public domain. Foto: Upplandsmuseet

Om Stiftelsen Upplandsmuseet

Upplandsmuseet är länsmuseum för Uppsala län med ca 60 anställda vi har en bred kompetens med experter inom arkeologi, forskning, hemslöjd, samlingar, utställning, pedagogik och kulturmiljö. Tillsammans vill vi berätta hela historien om människorna i Uppland! Vårt uppdrag är att värna om och spegla en levande och engagerande kulturhistoria som ställer frågor om nutid och framtid. Vår verksamhet finns på många platser i vår region. I Akademikvarnen, vårt museum mitt i Uppsala visar vi utställningar, har program och visningar. Gamla Uppsala museum ligger vid de tre monumentala Kungshögarna. Gamla Uppsala museum presenterar platsens sägenomspunna historia. Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala visar hur bönder levde på den uppländska landsbygden under 1800-talet. Professorsvåningen i Walmstedtska gården är en bevarad kulturhistorisk stadsmiljö från 1800-talet där vi har visningar och program.

Martin Testorf
Martin Testorf