2024-06-24 05:00Pressmeddelande

Hållbarhet i fokus för utvalda slöjdare

kollage med slöjd

Sista veckan i juni kommer tio yrkesverksamma slöjdare från Mellansverige få chansen att utvecklas  under sex dagars slöjdresidens på Sixtorps gamla skola, utanför Mullhyttan. Residenset ”Slöjden, skogen och hållbarheten” fokuserar på slöjd och hantverk med material från skogen. Deltagarna uppmanas att utforska gränserna kring skogen som plats, materialresurs och socialt rum.

I år har slöjdresidenset inte mindre än tre deltagare med ursprung i Uppsala län.

Slöjden

– Varje deltagare har en egen utmaning, något inom slöjden som deltagaren vill utforska, säger Pea Sjölén hemslöjdskonsulent på Upplandsmuseet, som är en av arrangörerna bakom residenset.

– Under residensperioden använder deltagarna tiden till att utforska sina egna förmågor och reflektera över hur skogens material kan användas inom slöjden. Fokus ligger på processen, inte den färdiga produkten, säger Pea Sjölén.

Årets residens är det tredje och sista som delfinansieras av Nämnden för hemslöjdsfrågor. Det föregås av en antagningsprocess och vänder sig till yrkesverksamma slöjdare som har slöjden helt eller delvis som inkomstkälla. Arrangörer är slöjdkonsulenter och utvecklare i Gävleborgs, Dalarnas, Värmlands, Västmanlands, Uppsala och Örebro län.

Skogen

De material som kommer att utforskas är sådana som finns i skogen runt Sixtorp.

–  Ask, hägg och hassel är exempel på trädsorter som är användbart för slöjdande. Örter och buskar som skvattram, pors men även brännässla, blommor och mossor kan användas för textila tekniker och färgning. säger Pea Sjölén.

Hållbarheten

Förutom tid för deltagarna att slöjda så hålls föreläsningar om skogen och slöjden som kunskapsområde i en hållbar framtid. En workshop om inre utvecklingsmål kommer att inspirera deltagarna att enskilt och gemensamt utforska vad en individ kan bidra med i ett större sammanhang inom ramen för Agenda 2030.

– Vi försöker varje år ge deltagarna utmaningar, i år föreläser konst- och designkritikern Dennis Dahlqvist som ett led i att sätta slöjden i ett samhällsperspektiv, säger Pea Sjölén. Vi hoppas det ska sätta i gång en mer övergripande diskussion om slöjdens roll i samhället, med fokus på hållbarhetsfrågor.

Årets deltagande slöjdare:

Carl Guldbrand – Örebro län

Sofia Bredenberg – Örebro län

Jonas Sjöblom – Värmlands län

Anna Pettersson -Västmanlands län

Nora Boestad – Gävleborgs län

Linda Long- Lidman – Uppsala län

Elin Claesson – Uppsala län

Leen de Ridder – Dalarnas län

Erik Lönnemyr – Dalarnas län

Kerstin Neumüller – Uppsala/Sörmlands län

Pea Sjölén

Hemslöjdskonsulent

Stiftelsen Upplandsmuseet

Pea.sjolen@upplandsmuseet.se

Om Stiftelsen Upplandsmuseet

Stiftelsen Upplandsmuseet har cirka 60 anställda med bred kompetens och experter inom arkeologi, forskning, hemslöjd, samlingar, utställning, pedagogik och kulturmiljö. Tillsammans vill vi berätta hela historien om människorna i Uppland! Stiftelsen driver tre museer i Uppsala. Upplandsmuseet är ett kulturhistoriskt länsmuseum i centrala Uppsala. Gamla Uppsala museum ligger alldeles intill de majestätiska kungshögarna från tiden omkring år 500 och berättar om platsens sägenomspunna historia. Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala, med gårdar, soldattorp, odlingar och djur, visar hur folk levde i en uppländsk bondby under 1800-talet. Vi har även visningar och program i professorshemmet i Walmstedtska gården i Uppsala som är en bevarad kulturhistorisk stadsmiljö från 1800-talet. Vårt uppdrag är att värna om och spegla en levande och engagerande kulturhistoria som ställer frågor om nutid, dåtid och framtid.

Martin Testorf
Martin Testorf