2023-12-07 07:06Pressmeddelande

Gamla Uppsala museum förlänger julmarknaden till två dagar

Glasbägare och paketJulmarknad i Gamla Uppsala museum 9-10 dec 2023.

Historisk julmarknad på Gamla Uppsala museum 9–10 december 2023. Efter förra årets succé förlängs julmarknaden till två dagar med både försäljning och uppvisning.

På marknaden är det fokus på tillverkning och försäljning av historiskt hantverk. Eldkorgarna brinner mellan aktörernas metallsmide, träsnide, mathantverk och annat hantverk med ull, ben, keramik och pärlor.

Under söndag 10 december är det gemensam julmarknad med hembygdsföreningen i Gamla Uppsala. Utanför Gamla Uppsala museum pågår marknaden i år även på lördag 9 december. Förra året besöktes julmarknaden i Gamla Uppsala av ca 4 000 personer.

Under julmarknaden klockan 11-16 är det fri entré till museet och klockan 14 har jultomten lovat att komma på besök.

Julmarknad i Kulturkvarteret Walmstedtska

Lördag 9 december är det julmarknad vid Walmstedtska gården och Upplandsmuseet deltar med försäljning från museibutiken. Den dagen visas även hur julen förbereddes för över hundra år sedan hemma hos familjen Rydin i Professorshemmet.

Teater under jullovet på Gamla Uppsala museum

Under jullovet kan man se den nyskrivna pjäsen ”Adams hemlighet” på Gamla Uppsala museum. Pjäsen uppförs av teater Oland och är en spännande historia om Gamla Uppsala. Biljetten ingår i museets entré och speldagarna är 27–29 dec 2023 samt 4–6 januari 2024. Teatern passar för både barn och vuxna.

Stiftelsen Upplandsmuseets museer

I gemensam drift inom stiftelsen Upplandsmuseet finns Upplandsmuseet, Gamla Uppsala museum, Friluftsmuseet Disagården (säsongsöppet maj-aug) och museivåningen Professorshemmet i Kulturkvarteret Walmstedtska.

Om Stiftelsen Upplandsmuseet

Upplandsmuseet är länsmuseum för Uppsala län med ca 60 anställda vi har en bred kompetens med experter inom arkeologi, forskning, hemslöjd, samlingar, utställning, pedagogik och kulturmiljö. Tillsammans vill vi berätta hela historien om människorna i Uppland! Vårt uppdrag är att värna om och spegla en levande och engagerande kulturhistoria som ställer frågor om nutid och framtid. Vår verksamhet finns på många platser i vår region. I Akademikvarnen, vårt museum mitt i Uppsala visar vi utställningar, har program och visningar. Gamla Uppsala museum ligger vid de tre monumentala Kungshögarna. Gamla Uppsala museum presenterar platsens sägenomspunna historia. Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala visar hur bönder levde på den uppländska landsbygden under 1800-talet. Professorsvåningen i Walmstedtska gården är en bevarad kulturhistorisk stadsmiljö från 1800-talet där vi har visningar och program.

Martin Testorf
Kommunikatör