2023-06-01 13:02Pressmeddelande

Fira nationaldagen på Disagården – Sverige 500 år

Folksamling, hissad flagga, gräsmattor och blå himmel.Nationaldagsfirande på friluftsmuseet Disagården i Uppsala

Traditionsfyllt nationaldagsfirande för alla på friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala. Nytt för i år är årets talare Mikael Alm, professor i historia, som från scenen kommer att berätta varför vi firar Sverige 500 år 2023.

Men först ska flaggan hissas och kören ska sjunga. Sedan fortsätter firandet med folkdans och aktiviteter för alla åldrar på somriga Disagården som den här dagen håller husen öppna och erbjuder ponnyridning, slöjd, marknad och vikingabåten Embla.

Det är fri entré och alla är välkomna att omslutas av den kulturhistoriska miljön på Disagården denna historiska dag när Sverige fyller 500 år.

Nationaldagsfirandet på Disagården pågår kl. 13–16 den 6 juni och arrangeras av stiftelsen Upplandsmuseet tillsammans med Gamla Upsala hembygdsförening. Folkdansuppvisningen görs av kulturföreningen Fyrisgillet och körsången framförs av Katedralskolans dam- och herrkör.

Mer information: www.upplandsmuseet.se/disagarden

Film som visar Disagården: https://youtu.be/LqTBONaATk0

Om Disagården

Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala ger en inblick i hur människor levde på den uppländska landsbygden under 1800-talet. Disagården är en uppländsk by med hus och gårdar, odlingar och djur. I utkanten av området ligger ett soldattorp och i backen bredvid betar getterna. Byggnaderna flyttades hit från olika delar av Uppland och erbjuder tillsammans med dansbanan och sommarcaféet en plats för upptäckarglädje, lärande och avkoppling.

Kommunikatör

Stiftelsen Upplandsmuseet

Mobil: 0735 112 825

Om Stiftelsen Upplandsmuseet

Upplandsmuseet är länsmuseum för Uppsala län med ca 60 anställda vi har en bred kompetens med experter inom arkeologi, forskning, hemslöjd, samlingar, utställning, pedagogik och kulturmiljö. Tillsammans vill vi berätta hela historien om människorna i Uppland! Vårt uppdrag är att värna om och spegla en levande och engagerande kulturhistoria som ställer frågor om nutid och framtid. Vår verksamhet finns på många platser i vår region. I Akademikvarnen, vårt museum mitt i Uppsala visar vi utställningar, har program och visningar. Gamla Uppsala museum ligger vid de tre monumentala Kungshögarna. Gamla Uppsala museum presenterar platsens sägenomspunna historia. Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala visar hur bönder levde på den uppländska landsbygden under 1800-talet. Professorsvåningen i Walmstedtska gården är en bevarad kulturhistorisk stadsmiljö från 1800-talet där vi har visningar och program.

Kommunikatör