2018-12-11 13:51Pressmeddelande

Fanny och Alexander | Bergman Moods

Foto: Arne Carlsson © AB Svensk FilmindustriFoto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri

Den 12:e oktober är det vernissage för utställningen Fanny och Alexander | Bergman Moods, på Upplandsmuseet i Uppsala. Ingmar Bergman föddes i Uppsala den 14 juli 1918 och utställningen är en del av hundraårsjubileet.

Utställningen Fanny och Alexander | Bergman Moods består av tre delar som binder ihop en historia kring Ingmar Bergmans mästerverk, där fotografi, kostym och film ger en inblick i världen som utspelar sig både framför och bakom kameran.

Första uppslaget i regimanuset till Fanny och Alexander.

Foto: Magnus Länje

Fanny och Alexander är en av Ingmar Bergmans mest omtyckta och storslagna filmer. Det är också den film som har tydligast koppling till Uppsala, då filmen är inspelad här i staden.

– Det känns naturligtvis extra roligt att kunna visa utställningen på Upplandsmuseet, eftersom huset var en av de viktigaste inspelningsplatserna i Fanny och Alexander - Biskopsgården, säger Maria Ljunggren, utställningschef på museet.

Stiftelsen Ingmar Bergman delar med sig av sitt arkiv och ger inblickar i Bergmans arbete med filmen, där vi bland annat hittar hans personliga tankar samlade i anteckningar från produktionen.

Kostymdesignern Nina Sandström visar ett antal fantastiska kostymer hämtade ur Dramatens uppsättning av Fanny och Alexander. Hon har gjort kostym för en lång rad föreställningar inom teater, film, opera och dans.

Fotograf Magnus Länjes skådespelarporträtt och fotografier från typiska Bergmanmiljöer skapar en fond och ger ett djup åt utställningen och kostymerna.
I utställningen kan vi också se Tomas Alfredssons och Jesper Walderstens kortfilm, Bergmans Reliquiarium från 2018, med bland andra Veronica Maggio och Lena Olin.

”Uppsala Internationella Kortfilmfestival tycker det är viktigt att samarbeta med andra kulturaktörer runt om i länet, så att olika kulturuttryck kan mötas. Att kortfilm är en stor del av utställningen ser vi såklart som pricken över i:t.”, säger Sigrid Hadenius, festivalkoordinator.

Utställningen är producerad i samarbete med Upplandsmuseet, Stiftelsen Ingmar Bergman, Uppsala Internationella Kortfilmfestival, kostymdesigner Nina Sandström, fotograf Magnus Länje och Dramaten.

Visas på Upplandsmuseet 12 oktober 2018 - 13 januari 2019

Pressbilder finns att ladda ner i vårt pressrum i menyn till höger under Pressbilder

Om Stiftelsen Upplandsmuseet

Upplandsmuseet är länsmuseum för Uppsala län med ca 60 anställda vi har en bred kompetens med experter inom arkeologi, forskning, hemslöjd, samlingar, utställning, pedagogik och kulturmiljö. Tillsammans vill vi berätta hela historien om människorna i Uppland! Vårt uppdrag är att värna om och spegla en levande och engagerande kulturhistoria som ställer frågor om nutid och framtid. Vår verksamhet finns på många platser i vår region. I Akademikvarnen, vårt museum mitt i Uppsala visar vi utställningar, har program och visningar. Professorsvåningen i Walmstedtska gården är en bevarad kulturhistorisk stadsmiljö från 1800-talet där vi har visningar och program. Friluftsmuseet Disagården i Gamla Uppsala visar hur bönder levde på den uppländska landsbygden under 1800talet