2023-03-17 06:05Press release

Matkailu-uutisia United Spirit Nordicilta

Vuosi 2023 on alkanut, ja me haluamme reissuun.

Me United Spirit Nordicilla näemme selkeitä trendejä tälle vuodelle. Haluamme olla lähellä luontoa. Nyt kun korona-aika on ohitse, haluamme lähteä kokemaan luonnon ihmeitä aivan sen syliin. Tärkeimpiä ovat autenttiset matkailukokemukset. Etsimme yksinkertaisia ja autenttisia elämyksiä, ulkona olemista ja teknologian ja arjen stressin unohtamista.

Ihmiset haluavat matkoille, joilla he voivat päästää irti stressistä ja keskittyä terveyteen ja hyvinvointiin. On nähtävissä, että tunnetut kohteet tekevät paluuta, mutta nyt kiinnostusta herättävät myös näiden kohteiden vähemmän tunnetut ja uudet puolet.

Nyt kun voimme matkustaa maailmalla jälleen ilman rajoituksia, haluamme kokea seikkailuja. Haaveilemme kaukaisista, vieraista maailmankolkista. Pitkät, yli viikon mittaiset seikkailumatkat tekevät jälleen paluuta, ja haluamme maksimoida niiden mahdollisuudet ja sisällyttää elämyksiä useissa eri maissa.

Täältä voit lukea asiakkaidemme uusimpia uutisia ja saada inspiraatiota hyviin tarinoihin. Tarvitsetko lisätietoa tietystä kohteesta, haluaisitko lisäinnoitusta matkailuartikkeleita varten tai onko sinulla kollega, joka voisi hyötyä uutiskirjeestämme? Ota yhteyttä Lotteen – hän voi auttaa sinua.

St. Martin Roadshow

Ensinnäkin haluamme tuoda näkyvyyttä roadshow’lle, jonka järjestämme karibialaisen St. Martinin delegaation kanssa. Meillä on ilo saada vieraita Saint Martin Tourist Boardista; he lähtevät kiertämään Skandinaviaa kanssamme ja kertovat lukuisista tapahtumista, joita saarella järjestetään vuonna 2023.

Seuraa St. Martin -uutishuonetta, niin pysyt ajan tasalla ja voit katsella kuvia ja lukea tarinoita St. Martinista.

Sint Maarten: Heineken Regatta

Paljon tapahtuu tänä vuonna myös Sint Maartenissa, pienen saaren hollantilaisessa osassa. Heineken Regatta, Karibian suurin regatta ja luultavasti maailman suurin lämpimän veden regatta, lähtee matkaan 2.–5. maaliskuuta.

Tapahtuman motto on ”Serious Fun!” ja vieraita vuodessa on yli 20 000, joten tapahtuman maailmanlaajuisesta tunnettuudesta ei ole epäilystäkään.

Purjehduksen harrastajat eri puolelta maailmaa kokoontuvat kilpailemaan useassa eri lajissa, esimerkiksi purjehduksessa saaren ympäri. Edustettuna on yli 37 maata, ja tapahtumassa on sekä perheystävällisiä kilpailuja, juniorikategorioita että ammattilaistason purjehtijoita.

Näkymät saarelta festivaalin aikana ovat todella jännittäviä ja vauhdikkaita! Tapahtumaa ei kannata yhdenkään innokkaan purjehtijan missata, ja se on upea elämys kaikille iästä riippumatta. Tarjolla on myös Sint Maarten -uutishuone.

Gasparilla Season Tampa Bayssa

Yhdysvaltojen kolmanneksi suurin paraati käynnistää Gasparilla-sesongin 28. tammikuuta 2023. Pahamaineinen merirosvo José Gaspar tunkeutuu Tampa Bayhin joka vuosi, ja siten käynnistyy kaksi kuukautta Gasparilla-sesongin hauskanpitoa ja hurjaa menoa. Näin on ollut jo yli sadan vuoden ajan.

Perinne luotiin buccaneer-merirosvojen kunniaksi, jotka päättivät 1600-luvulla elää ”lyhyen mutta varakkaan elämän” eikä ”pitkää, köyhyyden ja kärsimyksen täyttämää elämää”. Tämä oli eräänlainen vastalause Uuteen maailmaan rantautuneille sortaville käytännöille.

Nämä merirosvot perustivat pieniä ”piraattien helvetinkoloja” Tampa Bayhin, ja heitä juhlitaan nyt joka vuosi alueen esi-isinä ja legendoina.

Kahdeksan viikon ajan festivaalit, kilpailut, musiikki, taide ja elokuvat ovat osa Tampa Bayn arkea, hauskanpidon ja onnen päiviä. Tässä on vain kolme kaikista kiehtovista tapahtumista, joita Tampa Bay tarjoaa Gasparilla-sesonkina:

Gasparilla Distance Classic, 25.–26. helmikuuta

Gasparilla Arts Fest, 4.– 5. maaliskuuta

Gasparilla Film Fest, 23. maaliskuuta

Näinä viikkoina Tampa Bay -kävijä pääsee tutustumaan kiehtovaan kertomukseen ilmiöstä ja elämäntavasta, joka levisi myöhemmin kaikkiin maanosiin. Voit katsoa videon täällä ja saada lisätietoa Buccaneer-merirosvoista.

Kyseessä ei ole pelkkä perinne ja kunnianosoitus Tampa Bayn historialle – tämä on tilaisuus järjestää maailman isoimmat merirosvobileet. Kuka lapsi (tai sisäinen lapsi) ei olisi innoissaan moisesta?

Marokko: Marrakech International Storytelling Festival

”Esi-isien ääniä” on tämän vuoden Marrakech International Storytelling Festivalin teema. Festivaalin kuraattori ja mies Marrakechin World Storytelling Cafén takana on legendaarinen englantilainen John Row (kuvassa oikealla).

Tämänvuotinen teema ei ole silkkaa sattumaa. ”Esi-isien ääniä” resonoi parantavasti ja heijastaa valtavaa tarvetta fyysisiin kohtaamisiin ja tarinoiden jakamiseen pandemian jälkeisessä maailmassa.

Punaiseen kaupunkiin saapuu siis yli 80 tarinankertojaa ja runoilijaa kaikista maanosista 12.–19. helmikuuta. He kertovat tarinoita eri kielillä – esimerkiksi englanniksi, marokonarabiaksi ja berberikielillä.

Festivaali on avoin yleisölle ja sisäänpääsy on ilmainen; tarinoita kerrotaan eri puolilla kaupunkia kahviloissa, ravintoloissa, museoissa ja hotelleissa tai riadeissa. Riadeiksi kutsutaan perinteisiä taloja tai palatseja medinassa (kaupunginmuurien sisäpuolella) Marokossa. Ylempi keskiluokka ja varakas väestönosa asuivat niissä aikoinaan.

Riadit on yleensä suunniteltu niin, että piha on keskellä rakennusta, seinät ovat paksuja ja ikkunoita on vähän, jotta kuumuus ja katumelu eivät pääse sisään.

Nykyään suurin osa maan riadeista on muunnettu hotelleiksi tai B&B-majapaikoiksi. Viehättävän, perinteikkään tyylin ansiosta ne ovat suosittu majoitusmuoto sekä kotimaisille että kansainvälisille turisteille, jotka etsivät autenttista kokemusta.

Tämän vuoden festivaalin avainsanoja on inklusiivisuus eli osallistavuus. Kaikkia kävijöitä kannustetaan myös tuomaan vaatteita lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen Marrakechissa ja ympäröivissä kylissä. Keräämisestä ja jakamisesta vastaa paikallinen tarinankertoja, Zouhair Khaznaoui.

Henna Cafen soppakeittiö, joka syntyi pandemian aikana paikkaamaan turistien puutetta, on yhä toiminnassa ja festivaalin promotoima.

Festivaalin järjestäjät haluavat mielellään myös luoda lisäarvoa Marrakechin paikallisyhteisölle vastaamalla sosiaalisiin tarpeisiin ja samalla kertomalla ilmaisia tarinoita kaikille läheltä ja kaukaa tulijoille.

Saudi-turismi

Kun puhe on uusista kohteista, Saudi-Arabiaa on vaikeaa olla nostamatta esiin. Huikean ja ainutlaatuisen luontonsa ja lukuisten historiallisten ja esihistoriallisten maailmanperintökohteidensa ansiosta se on sopiva kohde sekä kulttuurin että luonnon ystäville.

Tiesitkö esimerkiksi, että Guinness World Records julisti Al Ahsan maailman suurimmaksi erilliseksi keitaaksi?

Keitaalla on sekä kylmän että kuuman veden lähteitä ja historiallisia moskeijoita komeissa maisemissa. Lisäksi matkailija voi osallistua jännittäville retkille. 85,4 neliökilometrin kokonsa ansiosta Al Ahsa tarjoaa monenlaisia elämyksiä.

Kun kokeilet vaeltamista Al Qarahissa, ennennäkemättömän huikeat maisemat salpaavat hengen – sekä suuren keitaan että sen alle muodostuneiden luolien ylitse.

Al Ahsa oli ensimmäinen Persianlahden kaupunki, joka julistettiin osaksi UNESCOn Creative Cities Network -verkostoa, ja se julistettiin myös UNESCOn maailmanperintökohteeksi 2018. Vuonna 2019 se nimettiin arabiturismin pääkaupungiksi.

Sanotaan, että jotkin maailman parhaista taateleista ovat peräisin alueen palmuista, joten Al Ahsassa ei voi käydä maistamatta niitä.

Saudi-Arabialla on paljon tarjottavaa kulttuurin puolesta. Viime viikolla järjestettiin AlUla Tour, kuuluisa pyöräilykilpailu, joka kulki AlUlan historiallisen alueen kautta.

Jo ensi viikolla alkaa AlUla Arts Festival, joka tarjoaa nykytaiteen näyttelyitä, maisemataide-installaatioita, muraaleja, työpajoja, luentoja ja paljon muuta.

Tänä vuonna julisteissa poseeraa Andy Warhol – kyseessä on alueen ensimmäinen yhteistyönäyttely Andy Warhol -museon kanssa. Näyttely on nähtävissä palkitussa Marayan konserttisalissa.

About United Spirit Nordic

United Spirit Nordic on riippumaton matkailualan myynti-, markkinointi- ja PR-yritys. Pääkonttorimme sijaitsee Kööpenhaminassa, Tanskassa. Palvelumme kattavat Skandinavian ja Suomen sekä Baltian maat. Innovatiivisuus, toiminnallisuus, tavoitteellisuus ja johdonmukaisuus kuvaavat United Spirit Nordicin toimintaa, kuten myös käytännönläheisyys ja ystävällisyys. Sekä meidän että yhteistyökumppaneidemme tavoitteena on pitkän tähtäimen menestys. Olemme pieni tiimi, mutta laajan kokemuksemme avulla toteutamme menestyksekkäitä kampanjoita ammattitaitoisesti. Tarjoamme luotettavuutta, työmoraalia, jatkuvuutta ja motivaatiota.

Lotte Kühn Laugesen
PR Executive