2020-09-24 08:01Pressemelding

VERDENS FØRSTE” BEAR GRYLLS EXPLORER CAMP” ÅPNER I RAS AL KHAIMAH

• Bear Grylls Survival Academy, grunnlagt av den kjente overlevelseseksperten Bear Grylls, åpner sin første explorer camp poå Jebel Jas
  • For første gang noensinne så vil det være overnattingsmuligheter i forbindelse med overlevelseskursene
  • Eventyrlystne kommer til å ha muligheten til å bo på fjellet og oppleve sitt livs største reise sammen, på instruktørdrevne overlevelseskurser
  • Åpningen signaliserer et positivt skritt i gjenopprettingen av turismen i Ras Al Khaimah

Ras Al Khaimah, 24 september 2020: RAK Leisure (RAKL), et livstils rettet datterselskap til RAK Hospitality Holding (RAKHH) kunngjorde i dag at verdens første Bear Grylls Explorer Camp (BGEC) vil åpne tett på Via Ferrata på Jebel Jais i Ras Al Khaimah, i Oktober.

Nå som reisende fra hele verden navigerer seg gjennom «nye normale» så passer åpningen av BGEC helt perfekt inn med naturopplevelser i åpent og storslagent landskap, tilpasset mindre grupper og i samsvar med gjeldende smittevernregler og fysisk distansering i orden.

Med Bear Grylls Survival Academy sin store suksess i Storbritannia, så tar han sine verdensberømte overlevelseskurser til Midtøsten, og vil sammen med verdens første overnattingsted i Bear Grylls navn som åpner i midten av 2021 med tyvetalls gjenanvendte og omgjorte containere, som er på samme linje og nivå som resten av fjellopplevelsen.

Bear Grylls er kjent over hele verden som en overlevelses – og friluftperson. Han har vært med i flere kjente TV-program som «Running Wild», «Mission Survive» og «The Island». Grylls har en eliteutdannelse innen brittiske militære, og har tatt med tidligere amerikanske president Barrack Obama og mange av Hollywoods kjente personer og store navn på overlevelsesreiser gjennom villmarken.

Overlevelseskursene som holdes av eksperter fra Storbritannia, og er utdannet hos Bear Grylls Survival Academy, vil starte i oktober og tilbys som halvdagskurs (3-4 timer) samt en og todagerskurs for voksne og familier, som teambuilder-aktiviteter for firmaer og instruktørkurs for friluftentusiaster. Deltagerne kommer til å utsettes for praktiske og ekstreme overlevelsesteknikker som kreves i en utfordrende villmark.

Overraskelsesmomentet er det sentrale i alle kursene, men aktivitetene omfatter også hvordan man lager ild ute i naturen, hvordan man setter opp en nød leir, lære hvordan man kan bruke kniv som overlevelsesredskap og praktisk instruksjon i førstehjelp, samt også orienteringsteknikker og hvordan overleve i ekstremt vær.

De tjue containerboligene kommer til å være klare fra midten av 2021 og fram, og blir bygd for å kunne huse tre gjester i selvhushold. Det kommer til å være en egen grill for matlagning ute på sin egen private uteplass. Overnattingsstedene passer til den type turister som søker en autentisk friluftsopplevelse og vil være i et med naturen.

«Etter vi annonserte om samarbeidet med Bear Grylls Explorer Camp på Arabian Travel Market (ATM) sist år, så er vi spent på å få satt i gang denne unike opplevelsen her i oktober. I en global sammenheng så representerer jo oppstarten av BGEC både noe nyskapende og motstandsdyktig i et år som har vært ekstremt for reise- og turistbransjen over hele verden» uttaler Alison Grinnell, direktør for RAK Hospitality Holding. «Med RAK Leisures ekspertise så kommer BGEC høyne det eventyrlystne aktivitetstilbudet på Jebel Jais, og profilere Ras Al Khaimah ytterligere i verden»

Raki Philips, Direktør for Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) legger til: «Ras Al Khaimah har som reisemål gang på gang vist en robust profil når det gjelder reiser godt tilrettelagte men eksotiske opplevelser, som er nettopp det BGEC tilbyr i denne «nye versjon» reiseopplevelser.  I 2018 lanserte vi verdens lengste zip-line på Jebel Jais, og nå er vi glade for å kunne annonsere en ny nyhet med åpningen av Bear Grylls Explorers camp på det høyeste fjellet i De Forente Emirater. Ras Al Khaimah har posisjonert seg som Midtøstens fremste Adventure-destinasjon, og med denne overlevelsesopplevelsen med en av verdens mest kjente eksperter, så vil det lokke frilufts entusiaster fra hele verden

Paul Gardiner, direktør for Bear Grylls Survival Academy konkluderer: «Bear Grylls Explorer Camp og Jebel Jais, det høyeste fjellet i De Forente Emirater, vil tilbyde adrenalinpakket aktiviteter i et naturlig miljø. Vi er glade for samarbeidet med RAK Leisure for å gjøre Explorers Camp til et dedikert reisemål som eventyrlystne og naturinteresserte ikke vil gå glipp av, og gleder oss til å ønske de første gjestene velkommen»

Bear Grylls Explorer Camp i Ras Al Khaimah kommer til å drives i overenstemmelse med de strenge globale sikkerhetsregler med yrkesutdannete instruktører som vil se at alle regler og standard overholdes for deltagernes helse og velvære under hele besøket. Smittevernregler med fysisk avstand, vil selvsagt også bli overhold på utendørsområdene på Jebel Jais.

Survival Academy kursene kommer til å starte i oktober med mulighet for å kombinere med overnatting fra November 2020. De forskjellige pakker kan ses og bookes på beargryllscamp.ae med priser fra 450 AED for halvdagskursene.

Om du har presse relaterte spørsmål ta kontakt med:

Asda’a BCW
+971 (4) 4507600
RAK@bcw-global.com

Alka Winter                                                                                                                Vice President, Destination Marketing & Communications                                          +971 50 652 8204                                                                                              alka@raktda.com

- SLUTT -

Om RAK Hospitality Holding (RAKHH)

RAK Hospitality Holding LLC ble grunnlagt i 2014 av Ras Al Khaimahs regjering med mandat om å styrke og forvalte en Portfolio av hotell, Hospitality og turistressurser i emiratet Ras Al Khaimah. RAK Hospitality Holding har hånd om selskaper som overser hele verdikjeden av datterselskaper i konsernet. Datterselskapene inkluderer: RAK National Hotels, som eier hotell fra øvre mellom skala til luksushotell både i byen, på stranden og i ørken, nemlig Hilton Garden Inn Ras Al Khaimah, Hilton Resort & Spa, Rixos Al Bahr og Ritz Carlton Al Wadi Desert, RAK Stirling Hospitality Advisors, som forvalter kapital og rådgiver, RAK Hospitality Logistics, som overser overnattingssteder og logistikk til Ras Al Khaimah sin turistsektor, RAK Leisure som er opplevelsesgrenen med Hospitality og fritidstilganger.

Mere informasjon kan du lese på: www.rakhospitalityholding.com

Om BGSA

Bear Grylls Survival Academy (BGSA) ble grunnlagt i 2012 og har fått omdømme for å tillby de mest utfordrende og styrkende overlevelseskurser i verden. De er skapt for å gi entusiaster over hele verden en mulighet til å lære seg Bears overlevelsesteknikker. Kurskatalogen passer både et voksent og yngre publikum med kurser på flere forskjellige steder i verden fra Storbritannias fjell og skog, til ti unike steder over hele Kina. BGSA teambuilding events kom i 2014 og er pakket med spennende, interessante, morsomme, hurtige og dynamiske utfordringer som kan utføres hvor som helst og med enhver gruppe eller team.

Om Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (TDA)

Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (TDA) ble grunnlagt i 2011 av Ras Al Khaimahs regjering. Med målet om å oppnå 1,5 millioner besøkende i 2021 og 3 millioner besøkende i 2025, skulle Ras Al Khaimah TDA utvikle emiratets turistinfrastruktur og etablere Ras Al Khaimah som et reisemål i verdensklasse for både feriegjester og forretningskunder, samtidig med at de skulle skape bæredyktige investeringsmuligheter og forbedre innbyggernes livskvalitet. For å kunne oppnå disse mål har Ras Al Khaimah TDA fått mandat til å gi lisenser, regulere og overvåke emiratets turist – og besøksnæring.

Om United Spirit Nordic

Som representasjonsfirma er målet vårt å inspirere folk til å reise. Gjennom PR, salg og markedsføring hjelper vi globale merkevarer innen turisme, hotell, livsstil og flybransje til å nå dette målet. Vi er tilhenger av proaktive, praktiske metoder samlet fra flere års erfaring, som vi bruker til å løfte frem dine sterke sider, forbedre ditt omdømme og øke salget i virksomheten din. Det nordiske reisemarkedet er vår spesialitet. Vi skaper forbindelser mellom våre kunder og den nordiske reisebransje, reisemedier og influencers. Vårt hovedkontor er i København, Norden er vårt hjem, og verden er vår lekeplass.

Titti Lagerfeldt Gelhaar
Titti Lagerfeldt Gelhaar