2021-03-22 08:30Pressemelding

Marokko er med i vaksinekappløpet

Marokko har per 16 mars distribuert 6,2 million vaksiner, det er 16,7 per 100 innbygger. Vaksine-distribusjonen ligger betraktelig lavere i Norden hvor Norge har distribuert 705,760 vaksiner, Finland 697.411 vaksiner, Danmark 857.792 vaksiner og Sverige 1,2 millioner vaksiner.  Det er 13,02 per 100 innbygger i Norge, 14,81 i Danmark, 12.59 i Finland og 11,9 i Sverige. Med to doser så har de nådd at vaksinere 8,5% av befolkningen. Sist uke så rapporterte Marokko et snitt på 163,914 doser bli distribuert daglig som resulterer i at ytterligere 10% av befolkningen bliver vaksinert på kort tid.

Marokko var det første afrikanske landet som mottok vaksiner og startet vaksine-kampanjen den 28 januar hvor de godkjente vaksinene Sinopharm og AstraZeneca. På vaksine-statistikken er Marokko nå nummer 1 i Afrika, nummer 4 i MENA regionen og nummer 9 på verdensplan. Planen er at få flokk immunitet i slutten av juni og for å nå den deadline så har de også godkjent Johnson & Johnson og Sputnik V vaksinen.

Hvordan er situasjonen i Marokko nå?

Landet har åpnet stille og rolig. Skoler, moskeer, museer, restauranter og barer er åpne, men med restriksjoner og forholdsregler. Det er fortsatt portforbud mellom kl. 21.00 – 06.00 og så restauranter, barer, butikker stenger kl. 20.00. Smittetallene er nedadgående og fortsetter trenden så regner man med at portforbudet blir opphevet om en måneds tid. Og om en måned så regner man med at ytterligere 10% av befolkningen er vaksinert. Marokko har ca. 400 positive tilfeller om dagen med en befolkning på 36 millioner mennesker.

United Spirit Nordic med hovedkontor i København, har innledet et samarbeide med DMC’ en ACCESS Holidays & Events med hovedkontor i Casablanca, Marokko. De kommer til å representere Access på det nordiske markedet mod den nordiske reisebransje.

Hva er det som gjør ACCESS spesielt i disse Corona tider?

De har lempet på alle kanselleringer så de vanlige avbestillings betingelser frafaller når avbestillingen er grunnet Covid19, dvs reiserestriksjoner, positiv covid-test etc. Dessuten har de innført regler om testing av personale som skjer hver 14.dag, desinfeksjons protokoll og de har innført et test-trace-system ved positive tilfeller. Og en viktig ting er at de er finansielt solide.

Description

Christine Engen, Daglig leder for United Spirit Nordic, sier: «Når vi starter et samarbeide med en DMC, så har vi et par punkter som skal oppfylles. For det første skal de ha betalt tilbake alt utestående til sine samarbeidspartner og reisebyråer under krisen så vi vet de er finansielt solide, og for det andre så er det viktig at de har en protokoll på smittesporing, testing av personale og desinfeksjon som gjør at reisebyråene kan trygt booke sine reiser og kunder med DMC’ en. Vi har hatt flere samtaler sammen, hvor vi ser at begge firmaer har samme standard og verdier. Så vi er glade for å kunne annonsere samarbeidet og introdusere dem til det nordiske markedet.

Adam Rzane, salgs-og marketing Manager for ACCESS sier: Marokko er et land som kombinerer sol, snø, hav og ørken. Det er ekte, autentisk og moderne med en blanding av storby og landsbykultur. Vi har et stort nettverk av lokale partnere som vi arbeider sammen med for å sikre oss at hver reiseopplevelse med oss blir unik og minneverdig. Vi ser frem imot å samarbeide med United Spirit Nordic og utvide vårt nordiske nettverk.

I 2021 vil Access Holidays & Events lansere et nytt og spennende varemerke: «ACCESS Luxury». Det er vokst frem ved at ACCESS har merket en økt forespørsel på personlige og unike reiseopplevelser med mer privat karakter. ACCESS Luxury vil tilby en Concierge service til kundene som krever en mer detaljert planlegging med finesse og skreddersydde løsninger spesielt for disse kundene. Dessuten kommer de med en «Morocco by ACCESS in a BOX» en velkomstpakke som gjør opplevelsen i Marokko til en uforglemmelig opplevelse.

Om du vil ha kontakt med ACCESS Holiday & Events så vil de også være til stede på Travel Match i Norge eller ta kontakt med Christine Engen.

.

Om United Spirit Nordic

Som representasjonsfirma er målet vårt å inspirere folk til å reise. Gjennom PR, salg og markedsføring hjelper vi globale merkevarer innen turisme, hotell, livsstil og flybransje til å nå dette målet. Vi er tilhenger av proaktive, praktiske metoder samlet fra flere års erfaring, som vi bruker til å løfte frem dine sterke sider, forbedre ditt omdømme og øke salget i virksomheten din. Det nordiske reisemarkedet er vår spesialitet. Vi skaper forbindelser mellom våre kunder og den nordiske reisebransje, reisemedier og influencers. Vårt hovedkontor er i København, Norden er vårt hjem, og verden er vår lekeplass.

Christine Engen
CEO & Creative Director