2019-08-05 13:04Pressemelding

Airports Company South Africa markerer Internasjonal Miljødag med nye CO2-akkrediteringer til 5 flyplasser

Den 5. juni 2019 markerte FN’s Internasjonale Miljødag. På denne dagen annonserte Airports Company South Africa at fem av deres flyplasser ytterligere anerkjennes for sin innsats mot å redusere CO2-utslipp.

Fem Sørafrikanske flyplasser anerkjennes for sine tiltak på området for CO2-reduksjon og inngår nå i programmet Airport Carbon Accreditation (ACA). ACA er det eneste godkjente sertifiseringsprogrammet for flyplasser som måler og kontrollerer CO2-utslipp på globalt plan.

Det dreier seg om O. R. Tambo internasjonale flyplass og Cape Town internationale flyplass som begge har kommet til nivå 2 i ACA’s sertifiseringsprogram, mens King Shaka internasjonale flyplass og Port Elizabeth internasjonale flyplass ligger på nivå 1. George flyplass er også kommet med i nivå 1 i en særlig grad.

De fem flyplassene oppfyller dermed visse krav for CO2-utslipp som måles ut fra fire forskjellige nivåer, hvorav 4 er det beste.

De 4 ACA-akkrediteringsnivåene

ACA-nivå 1: Kartlegging
ACA-nivå 2: Reduksjon
ACA-nivå 3: Optimalisering
ACA-nivå 4: Nøytralisering

Flyplasser som mottar ACA-nivå 1 – kartleggingsakkreditering - fastlegger sine driftsgrenser og utslippskilder: De beregner sitt årlige CO2-utslipp, utarbeider rapporter for sitt CO2-avtrykk og får uavhengige tredjeparter til å bekrefte beregningene.

For å motta ACA-nivå 2 – reduksjonsakkreditering – er det nødvendig å bevise sine prosedyrer for karbonhåndtering og fremvise en målsetning som sikrer en reduksjon i CO2-utslippet på en tre-årsbasis.

ACA-nivå 3 krever at flyplasser samarbeider med tredjeparter for å redusere sitt CO2-utslipp. Dette inkluderer avtaler med flyselskaper og tjenestetilbydere som f.eks cateringfirmaer og andre som arbeider på flyplasser.

ACA-nivå 4 krever at flyplassene kompenserer for de resterende CO2-utslippene som ikke kan reduseres ytterligere gjennom et motregningsprogram.

Fundi Sithebe som er driftsansvarlig for Airports Company South Africa uttaler:

Det er vårt mål for alle våre flyplasser å oppnå en ACA-akkreditering da vi bestreber oss på å redusere påvirkningen av ​​vår drift på miljøet.

Fordi vi med suksess har oppnådd akkrediteringsnivåer på fem flyplasser, arbeider vi nå med akkrediteringer for våre fire andre flyplasser. Derutover vil vi fortsette med å motivere flyplassene til å oppnå høyere ACA-nivåer.

Alle ni av virksomhetens flyplasser er allerede sertifisert som kompatible med den mest anerkjente internasjonale standard for miljøledelsessystemer, International Standards Organisations ISO14001: 2015-standard. Standarden kartlegger den rammen som en organisasjon skal følge for å opprette et effektivt miljøstyringssystem.

Derutover er George, Kimberley og Upington flyplassene blitt konvertert til solenergi i løpet av de siste par årene.

Om ACA

Airport Carbon Accreditation (ACA) ble lansert i 2009. Inntil videre har ca. 240 flyplasser over hele verden mottatt forskjellige nivåer av CO2-akkrediteringer hvilket tilsvarer ca. 43% av passasjertrafikken.

ACA-programmet vurderer og anerkjenner flyplassers bestrebelser på å styre og redusere sine CO2-utslipp gjennom fire akkrediteringsnivåer. Det gir alle flyplasser en felles ramme for å håndtere sitt karbonavtrykk gjennom fastsatte målsetninger.

Les mer om Airport Carbon Accreditation her

Om Airports Company South Africa

Airports Company South Africa er den største flyplassoperatøren i Afrika. Deres mål er å utvikle og administrere en flyplassinfrastruktur i verdensklasse til gavn for alle interessenter.

De administrerer Sør-Afrikas ni viktigste flyplasser: O. R. Tambo internasjonale flyplass, Cape Town internasjonale flyplass, King Shaka internasjonale flyplass, George flyplass, Bram Fischer internasjonale flyplass, Upington flyplass, Kimberley flyplass, Port Elizabeth internasjonale flyplass og East London flyplass.

Les mer om Airports Company South Africa her

Kontakt

Nolly.ntlakana@fticonsulting.com, +27 11 214 2412 eller airports@fticonsulting.com

Om United Spirit Nordic

Som representasjonsfirma er målet vårt å inspirere folk til å reise. Gjennom PR, salg og markedsføring hjelper vi globale merkevarer innen turisme, hotell, livsstil og flybransje til å nå dette målet. Vi er tilhenger av proaktive, praktiske metoder samlet fra flere års erfaring, som vi bruker til å løfte frem dine sterke sider, forbedre ditt omdømme og øke salget i virksomheten din. Det nordiske reisemarkedet er vår spesialitet. Vi skaper forbindelser mellom våre kunder og den nordiske reisebransje, reisemedier og influencers. Vårt hovedkontor er i København, Norden er vårt hjem, og verden er vår lekeplass.