2021-06-17 12:30Nyheter

Golfindustrien strever for å gjøre medlemseksplosjonen mer bærekraftig

Et webinar organisert av Spanish Gold Courses Association (AEGG) og Arum Group samlet internasjonale eksperter som bekreftet en betydelig økning i klubbmedlemskaper og nye golfere som er tiltrukket av sporten takket være sikkerheten ved å kunne spille utendørs i frisk luft, samspillet det tillater og den beviste bærekraften i infrastrukturen.

Verdenskjente golfeksperter debatterte i et webinar organisert av Arum Group og det spanske golfbaneforbundet (AECG) om fremtiden for sporten, som opplever nå en eksplosjon av nye klubbmedlemskap og forespørsler om å spille selv om internasjonale og nasjonale restriksjoner fremdeles råder og stopper golfere til å reise over landegrensene.

Gjenoppdagelsen av sporten for mange spillere som tidligere har gitt den opp, og tilskudd av nye entusiaster som tiltrekkes av sikkerheten som tilbys sammenlignet med andre idretter i løpet av covid-19-tiden, er noe golfbaner over hele verden har opplevd, og mange har blitt overrasket over det faktum at medlemskapssøknader på private klubber har steget i været, så vel som forespørsler om å spille på kommersielle klubber.

Webinaret ble presentert av Jesús Abellán, administrerende direktør i Arum Group, og ledet av Brendan Breen, direktør for Abama Golf, en bane som ligger sør på Tenerife. Webinaret inneholdt fire internasjonalt anerkjente golfeksperter: Jeremy Slessor, administrerende direktør for European Golf Design, Elisa Gaudet, grunnlegger av Executive Golf International og Women's Golf Day, Javier Reviriego, administrerende direktør for den legendariske Valderrama Golf Course og Patrick Rahme, administrerende direktør for Social Golf Nettverk All Square.

Møtet, med nesten 200 deltakere fra både Spania og andre land, begynte med å stille spørsmål om sporten trenger å "omarbeide" sin modell etter at pandemien er over, fordi selv om golfsektoren opplever en eksplosjon av nye medlemmer og spillere i klubber og på kursene, noe som forventes å øke enda mer etter at begrensningene er løftet, er den store utfordringen å bygge lojalitet blant disse nye forbrukerne, slik at bærekraft styrkes over tid.

Ifølge Jeremy Slessor har pandemien, som har tvunget folk til å jobbe eksternt, "gitt folk mer tid hjemme, mens pendlingstiden har forsvunnet, og derfor har de mer fritid og også muligheten til å jobbe hvor som helst i verden ", som er noe som favoriserer idretter som golf, som alltid har vært påvirket av tidsbegrensninger, ettersom golfere er opptatt og har en intens livsstil. Pandemien har også fått folk til å etterlyse "mer sosial samhørighet,som er akkurat det en golfklubb tilbyr" og fremfor alt "å kunne tilbringe tid utendørs på en sikker måte, er en av fordelene med sporten".

Slessor mener at løsningen ligger i å forstå at de nye spillerne, spesielt de yngre, ser etter "mer fleksibilitet" når det gjelder vilkårene for å bli med i en klubb, ikke å måtte skaffe seg medlemskap i et helt år, men å spille mer etter " betal mens du spiller” filosofi, online bestillinger og til og med en mer avslappet kleskode som ellers er golfens kjennemerke. Han ser muligheter hvis man lykkes med å kanalisere kravene som har oppstått som et resultat av Coronavirus. Nøkkelen er hvordan dette skal gjøres.

Debatten om hvorvidt man skulle løsne opp på klubbvedtektene for å tiltrekke seg nye medlemmer, ga opphav til ulike synspunkter blant talerne. Javier Reviriego var enig i at golfsektoren må endres for å tiltrekke seg nytt publikum, men han understreket at endringer i modellen "vil kreve mye omsorg og analyse", da det er en risiko for at "permanente endringer foreslås for løse midlertidige problemer ", for eksempel pandemi. På Valderrama, forklarte han, hadde det ikke vært noen nedgang i antall spillere på grunn av restriksjoner det siste året, "vi har hatt flere medlemssøknader til klubben enn de siste 10 årene". Pandemien har ifølge ham fått folk til å "tenke på livsstilen sin" og viktigheten av mer fritid, som gjenoppretter "interessen og viljen til å spille golf".

Et lignende syn ble uttrykt av Patrick Rahme, som sa at golf "er en trygg sport, der folk kan opprettholde maksimal avstand mens de spiller, utendørs uten maske, akkurat som i tiden før pandemien, men på en trygg måte".

Foredragsholderne var enige om at eksplosjonen er en gigantisk mulighet til å tiltrekke seg nye medlemmer: yngre spillere, kvinner og barn. Amerikanske Elisa Gaudet forklarte at etter suksessen til Women's Golf Day, som blir holdt 6. juni hvert år de siste seks årene i en samordnet innsats på mer enn 900 golfbaner i 68 land over hele verden, har vist det enorme potensialet som eksisterer hvis vi fremmer golf "blant gruppen som utgjør mer enn halvparten av verdens befolkning", nemlig kvinner. For Gaudet handler det om å "bringe mangfold inn i en sport": "Hvis sport ser mer ut som verden, så kanskje verden ser mer ut som sport," sa hun og siterte Seth Waugh, president for den amerikanske PGA.

På dette temaet forklarte Patrick Rahme at han i løpet av det siste året på mange baner han har besøkt har sett "mange barn og kvinner som aldri har spilt golf før, en som nå har startet", noe som har ført til behovet for å skape mer åpne aktiviteter for barn, som til slutt kan bli en aktivitet for hele familien. Foredragsholderne var enige om at denne faktoren også er et incitament for golfskoler, som vil avhenge av lærernes suksess med å få tak i disse nye potensielle medlemmene og få dem til å bli i golfsporten.

BÆREKRAFT OG «SIGNATUREGOLFBANER» OG SKOLER

"En av de store utfordringene og nøkkelen til fremtiden, var talerne enige om, var å vite hvordan man kunne kommunisere effektivt og på en koordinert måte om de kjente fordommene om sporten, at det ville ha en dårlig innvirkning på miljøet og være elitistisk, "er noe som hører fortiden til".

Jeremy Slessor forklarte at golfbaner nå kan vise data om bærekraft og respekt for miljøet. "Vi kan måle om en bane er bærekraftig med tall og data fra fire forskjellige perspektiver: økonomisk, miljømessig, sosialt og kulturelt."

Elisa Gaudet på sin side påpekte at i de fleste av endringene som ble gjort på golfbanene har miljøaspektet vært mest relevant, og det er gjort store fremskritt i området med å spare vann gjennom gjenbruk av vann, energisparing, fjerning av kjemikalier, blant annet.

Javier Reviriego, som minnet om at Valderrama var den første spanske golfbanen som ble anerkjent for sin forpliktelse til bærekraft, påpekte at gjennomføringen av miljøvennlige tiltak har vært viktigere enn noen annen beslutning som er gjort i de pågående programmene for kontinuerlig forbedring av området. Etter hans mening har golfverdenen "unnlatt å kommunisere forpliktelsen til miljøet som allerede eksisterer på alle baner på en adekvat måte", noe som kan demonstreres med data og sertifiseringer.

Et annet samtaleemne var i hvilken grad en golfbanens suksess skyldtes "signaturen" til en prestisjefylt banearkitekt eller arrangering av profesjonelle konkurranser på dem. Plasseringen, miljøet og konkurransen fra andre baner var nøkkelfaktorene når du bestemte deg for om du skulle investere i en kjent arkitekt og derved bygge ditt merke og skape prestisje eller ikke. Navn som den legendariske Robert Trent Jones og sønnen hans ble reist i debatten, og det ble påpekt at det åpenbart er av stor verdi for en bane,  spesielt hvis du har et eiendomsutviklingsprosjekt eller et prestisjetungt hotell ved siden av det, men at det var ikke den eneste suksessfaktoren for en ny bane, uten at situasjonen var veldig viktig, og for ikke å glemme at du er veldig tydelig på hvilket markedssegment du retter deg mot.

Du kan se webinaret på lenken her

Eiendommer til salgs Abama Resort

Los Terrazas som ligger tett på Golf klubbhuset, med store terrasser og flott utsikt over Gomera

Las Terrazas 906: €650,000 (ned fra €720,000)

Las Terrazas 1110: €690,000 (ned fra €765,000)

Los Jardines leiligheter

Her er det 7 ledige enheter med leiligheter som har 2 og 3 soveværelser. De har startpris fra €815,000.

Om United Spirit Nordic

Som representasjonsfirma er målet vårt å inspirere folk til å reise. Gjennom PR, salg og markedsføring hjelper vi globale merkevarer innen turisme, hotell, livsstil og flybransje til å nå dette målet. Vi er tilhenger av proaktive, praktiske metoder samlet fra flere års erfaring, som vi bruker til å løfte frem dine sterke sider, forbedre ditt omdømme og øke salget i virksomheten din. Det nordiske reisemarkedet er vår spesialitet. Vi skaper forbindelser mellom våre kunder og den nordiske reisebransje, reisemedier og influencers. Vårt hovedkontor er i København, Norden er vårt hjem, og verden er vår lekeplass.

Christine Engen
CEO & Creative Director