2021-05-21 04:55Pressmeddelande

Framtidens produkter och tjänster utvecklas med UIC

Foto: En del av startupbolagen pitchar och får feedback av några UICs partner.Foto: En del av startupbolagen pitchar och får feedback av några UICs partner.

Under våren har ytterligare 15 startups tagit nästa steg i sin affärsutveckling med UIC. Hygienprodukter i svenska biomaterial, hemprovtagning för HPV-virus och en aktivitetsapp är några av de innovativa affärsidéerna från de startups som har antagits till två av UICs affärsutvecklingsprogram. Antagna bolag får kostnadsfri skräddarsydd coaching digitalt och har även möjlighet att söka 25 000 kr för att verifiera sin affärsidé.

Under årets andra omgång av UICs affärsutvecklingsprogram har 15 nya startups med nya affärsidéer med stor utvecklingspotential antagits. Teamen kommer under tre månader bland annat att arbeta med att verifiera att affärsidén har marknadspotential och att bygga ett konkurrenskraftigt företag. Bolagen erbjuds även verifieringsstöd för kund- och produktverifiering.

UIC Business Startup gör det möjligt att gå från affärsidé till kund på tre månader. Deltagarna arbetar med att tidigt bekräfta om det finns kunder och att deras produkt eller tjänst löser ett verkligt problem hos kunden. Därefter identifierar de hur produkten eller tjänsten bäst kan säljas.

UIC Business Build vänder sig till redan startade bolag, eller till startups på väg mot bolagisering. Genom workshops och seminarier ger programmet deltagarna en ökad insikt och förståelse för bland annat affärsutveckling, finansiering, marknadsföring och vad som krävs för att bygga en trovärdig och realistisk plan för att nå framgång.

Nya startups i UIC Business Startup

• 3UPP Media
    3UPP Medias digitala plattform tillhandahåller akademisk forskning för journalister och medieproducenter i ett tydligt och lättillgängligt format.
  • BioSolutions
    BioSolutions lösning för klimat och hållbarhet hjälper medvetna företag att kompensera sin påverkan genom lokalt engagemang som skapar nya affärer.
  • Easy Eat Dysfagikost
    Easy Eat Dysphagic Diet utvecklar nya produkter för personer med tugg- och sväljsvårigheter baserat på behandling av köttprodukter för att minska dödsfallet på grund av brist på föda.
  • HPVir
    HPVir® erbjuder en kliniskt validerad, kostnadseffektiv hemprovtagning för identifikation av kvinnor med högre risk för livmoderhalscancer som bärare av kronisk HPV-infektion. Hemprovtagning 24/7 frigör resurser för både den enskilda kvinnan och sjukvården.
  • RoundBit
    För vårdgivare som värnar om säker vård och god arbetsmiljö erbjuder RoundBit ett digitalt arbetsverktyg som visualiserar och effektiviserar läkarens arbetsflöde. De ersätter den handskrivna papperslappen och gör anteckningar till mer än bara anteckningar.
  • The Lagom app
    The Lagom app hjälper medvetna konsumenter som eftersöker enkel tillgång till miljövänliga produkter genom en marknadsplats för lokala alternativ.
  • U-Brew
    U-Brew har tagit fram en enkel och skräddarsydd lösning för direkt och kontinuerlig analys av vattenbaserade miljöer genom mätning av flertalet parametrar.

Nya startups i UIC Business Build våren 2021

• Delsbo mjöl och bröd
    Maskin som förpackar mjöl på ett lufttätt sätt vilket ökar hållbarheten och minskar risk för skada på paketet
  • Oppioo
    Oppioo är en digital fysisk aktivitetsapp för cancerdrabbade före, under och efter sin behandling. Genom att kombinera patientens behandlingsplan med en plan för fysisk aktivitet, ökar Oppioo patientens välmående och snabbar upp rehabiliteringen.
  • Signed by Mika
    Signed by Mika utvecklar två hygienprodukter i nya svenska biomaterial som delvis ersätter oljebaserad plast. Båda produkterna utmärker sig genom en grönare livscykel, hög funktionalitet och attraktiv design.
  • Storka
    Storka stödjer personer som vill förbereda sig inför en graviditet genom att erbjuda ett vetenskapligt och evidensbaserat livsstilsprogram med fokus på tiden innan befruktning. Att vårda sitt emotionella och fysiska välbefinnande med hjälp av livsstilsförändringar innan befruktning öppnar upp möjligheter till att stödja fertiliteten och det framtida barnets hälsa.
  • Strong Rider Tech
    Strong Rider är en träningsapplikation som ger kunskap om rätt fysisk och mental träning för ryttare för att öka prestationen i sadeln. Via appen erbjuds digital personlig tränare och ett individuellt träningsupplägg som både motiverar och spar tid för ryttaren.
  • Sustainable Advantage
    Sustainable Advantage är ett SaaS bolag som genom digitala tvillingar & verktyg hjälper företag att hitta lönsamma och klimatsmarta investeringar. Deras verktyg skapar prognoser och scenarier som kopplar lönsamma investeringar till energibesparingar och hållbarhetsmål inom elektrifiering och energisektorn.
  • Xplir
    Xplirs digitala processtöd effektiviserar börsbolagens årsredovisningsarbete och underlättar efterlevnad av nya regulatoriska krav. Samtidigt uppnås ökad informationssäkerhet och sänkta kostnader.
  • Zigned
    Zigned hjälper alla som vill signera dokument digitalt genom att sänka tröskeln för att börja använda tjänsten och genom att erbjuda en tillgänglig användarupplevelse utan begränsningar.

I juni kommer dessa startups pitcha sina affärsidéer under UIC Demo Week. Bolagen demonstrerar sina idéer på uic.se/uicdemoday och besökare har möjlighet att rösta på den bästa affärrsiden. UIC erbjuder personer, startups och etablerade företag inom alla branscher skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, nätverk, finansiering och den kunskap som krävs för att utvecklas, skala upp eller nå en internationell marknad.

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer och rankas som en av världens 5 bästa företagsinkubatorer enligt UBI Global. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se