2020-05-05 05:45Pressmeddelande

Nya innovationer utvecklas i Uppsala med UIC

Kathrin Theelen med team på Evolar, med sin nya tunnfilmssolcell. Innovation. UIC Business BuildFoto: Kathrin Theelen med team på Evolar, med sin nya tunnfilmssolcell

Innovationer fortsätter utvecklas i Uppsala. Reducerat koldioxidutsläpp, nanoporösa material och integrerad satellituppkoppling är några av de innovativa affärsidéerna från 19 startups som nu har antagits till två av affärsutvecklingsprogrammen hos företagsinkubatorn och acceleratorn UIC. På grund av rådande omständigheter har UIC under våren ställt om sin verksamhet och stöttar företagen digitalt.

Under vårens andra omgång av UICs affärsutvecklingsprogram har 19 nya startups med innovativa och skalbara affärsidéer blivit antagna. Teamen kommer under tre månader bland annat att arbeta med att verifiera att affärsidén har marknadspotential och att bygga ett konkurrenskraftigt företag. Bolagen erbjuds även verifieringsstöd för kund- och produktverifiering.

UIC Business Startup gör det möjligt att gå från affärsidé till kund på tre månader. Deltagarna arbetar med att tidigt bekräfta om det finns kunder och att deras produkt eller tjänst löser ett verkligt problem hos kunden. Därefter identifierar de hur produkten eller tjänsten bäst kan säljas.

UIC Business Build vänder sig till redan startade bolag, eller till startups på väg mot bolagisering. Genom workshops och seminarier ger programmet deltagarna en ökad insikt och förståelse för bland annat affärsutveckling, finansiering, marknadsföring och vad som krävs för att bygga en trovärdig och realistisk plan för att nå framgång.

Nya startups i vårens andra omgång av UIC Business Startup:

• Bodylitica
    Bodyliticas analys för kroppssammansättning hjälper vårdinrättningar att reducera risk och möjliggör mer välinformerade beslut om behandling.
  • Circular Feed
    Circular Feeds foder hjälper ekologiska bönder som vill bidra till mer miljövänliga metoder genom att reducera deras koldioxidutsläpp och möjliggör mer hållbara och lokala cirkulära ekonomier.
  • Clouder
    Clouders smartphoneverktyg hjälper unga yrkesverksamma att leva i nuet, genom att reducera stress och bygga självförtroende.
  • Co-Grow
    Co-Grows digitala plattform hjälper småskaliga bönder som vill sälja grönsaker på abonnemang genom att förbättra konsumentrelationen och öka vinst.
    www.co-grow.se
  • Metanova
    Metanovas plattform hjälper hållbarhetschefer inom tillverkningsindustrin som vill sälja hållbart producerade produkter genom att förenkla kommunikation och möjliggöra transparens i hela leveranskedjan.
  • Nanoform Science
    Nanoform Science producerar nanoporösa material för olika applikationer inom life science. Materialen kan utnyttjas som medicinska verktyg som förbättrar effektivitet och säkerhet inom leveransteknik och behandling, men även drastiskt reducera kontamineringsrisk i faciliteter och redskap inom vårdinrättningar.
    www.nanoformscience.se
  • Newergy
    Newergys högspänningskablar hjälper elnätsoperatörer att på ett säkert och effektivt sätt leverera el genom att förbättra pålitlighet och reducera energiförluster.
  • Cancer Diagnostics
    Cancer Diagnostics diagnosmetod och behandlingar för cancer hjälper vårdinrättningar att förlänga patientens livstid genom att minska risk för sen diagnos och möjliggör tidigt ingripande på tumörer.
  • Swedish eNorm Software
    Swedish eNorm Softwares kundprogram hjälper offentliga organisationer som vill upprätta informationsmodeller, genom att reducera risk för icke uppfyllda regulatoriska krav och skapa ett anseende som föredöme när det kommer till metadata och regler.
  • Textcloud
    Textclouds plattform för textanalys hjälper verksamhetschefer att öka effektivitet i sina team genom att automatisera textrelaterade arbetsflöden och gör det möjligt för anställda att fokusera på viktigare uppgifter.
    www.textcloud.co
  • Wind vertical-axis turbine
    Wind vertical-axis Turbines fristående vindenergisystem hjälper kompakta system för vindturbiner att kontrollera energitillförseln för hushåll belägna i blåsiga områden genom att erbjuda installation av systemet på plats.

Nya startups i vårens andra omgång av UIC Business Build:

• Evolar
    Evolars elproducerande frontglas för konventionella solpaneler hjälper solpanelstillverkare som vill förbättra sin lönsamhet genom att öka panelens elutbyte med 25 % och därmed sänka deras kunders elproduktionskostnad.
  • Fleximatix
    Fleximatix gör flexibla självhäftande trådlösa sensorer som möjliggör nya tjänstedrivna affärsmodeller för ett stort antal hårda och flexibla produkter som lastpallar eller däck.
    www.fleximatix.se
  • Linca Diagnostics
    Lincas ultrakänsliga och exakta metod för detektion av DNA mutationer hjälper kliniker och forskare att diagnostisera, välja och övervaka cancerbehandlingar.
  • Manta Wind
    Manta Winds flytande offshore vindkraftverk hjälper fiskodlingsföretag som vill minska miljöpåverkan och kostnader genom att elektrifiera anläggningarna och förbättra personalens arbetsförhållanden.
    www.mantawind.com
  • Mind intelligence Lab (Dechefr)
    Dechefr är ett riskbedömningsverktyg som hjälper analytiker som vill göra tillförlitliga riskbedömningar av individer baserat på texter genom att undvika resurskrävande metoder och använda modern tvärvetenskaplig textanalys.
  • MinFarm Bia
    MinFarms LoRaWAN Satellite Gateway hjälper nätverksintegrerare som installerar IoT-sensorer i avlägsna områden genom att integrera satellituppkoppling för att ansluta till cloud-applikationer.
    www.minfarmtech.com
  • Omicle
    Omicles forskningbaserade ruttoptimeringsalgoritmer hjälper logistikföretag att koppla beställare och transportörer för att fylla tomma lastbilar och förbättra driftseffektiviteten.
    www.omicle.se
  • Rider’s Position Sweden
    Rider's Positions digitala realtidscoach hjälper ryttare som vill förbättra sin kommunikation med hästen genom att ge feedback på hur de sitter i sadeln och skapar därmed en bättre ridupplevelse för både ryttare och häst.
    www.ridersposition.com

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer och rankas som en av världens 5 bästa företagsinkubatorer enligt UBI Global UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling.